Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): Det amerikanske nettstedet Car And Driver gjennomførte nylig en langkjøringstest av 11 elbiler gjennom fire amerikanske stater. Målet var blant annet å sjekke hvor lang tid bilene ville bruke på å tilbakelegge 1000 miles (ca 161 mil), inkludert ladestopp.
Resultatet ble meget oppløftende for Teslas vedkommende, som beslagla hele «pallen», foran Ford Mustang Mach-E 4X på fjerdeplass.
Godt utbygd ladenettverk, høy ladehastighet og god rekkevidde på testbilene, trekkes fram som hovedårsakene til at Tesla stakk av med alle de tre øverste plassene.

Her finner du 79 elbil-tester: Norges største!
- Vi oppgraderer
Dette gikk naturligvis ikke upåaktet hen hos Tesla-ledelsen, og Elon Musk var raskt ute med å kommentere resultatet på Twitter.
I samme slengen passet han på å komme med en aldri så liten avsløring, nemlig at selskapet oppgraderer makseffekten i sitt Supercharger-nettverk fra 250 kW til 300 kW.
«Det vil også hjelpe», kommenterer han:
Verken Musk eller andre i Tesla-kretser har utdypet uttalelsen, så det er foreløpig uklart om når denne oppgraderingen rulles ut, og hvilke biler som vil kunne dra nytte av en så høy effekt.
Samtidig vet vi at makseffekten aldri vedvarer særlig lenge under ladeprosessen, så hvor besparende en økning av makseffekten fra 250 til 300 kW vil være i praksis, gjenstår å se.

Lade-begrensningen du bør kjenne til
Ikke raskest
Og selv om Supercharger-nettverket oppgraderes til 300 kW, vil det fortsatt være lynladere på markedet som er i stand til å levere mer. Ionitys ladere har en makseffekt på 350 kW, men da med en spenning på 800 volt - som foreløpig kun støttes av noen ganske få bilmodeller, og ingen av dem kan foreløpig lade med så høy effekt. Tesla og de fleste andre elbiler er bygget på 400 volt-arkitektur.
Uansett: På få år har ladehastigheten økt betydelig, og det er ingenting som tyder på at utviklingen skal stoppe med det første. Det kan du blant annet lese mer om i saken under:
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.