Musk: - Nå oppgraderer vi laderne våre

Avslørte nyheten på Twitter - som vanlig.

SUPERCHARGER: Tesla har allerede noen av de raskeste lynladerne på markedet, men nå skal de oppgraderes, ifølge Elon Musk. Foto: Bjørn Eirik Loftås
SUPERCHARGER: Tesla har allerede noen av de raskeste lynladerne på markedet, men nå skal de oppgraderes, ifølge Elon Musk. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Det amerikanske nettstedet Car And Driver gjennomførte nylig en langkjøringstest av 11 elbiler gjennom fire amerikanske stater. Målet var blant annet å sjekke hvor lang tid bilene ville bruke på å tilbakelegge 1000 miles (ca 161 mil), inkludert ladestopp.

Resultatet ble meget oppløftende for Teslas vedkommende, som beslagla hele «pallen», foran Ford Mustang Mach-E 4X på fjerdeplass.

Godt utbygd ladenettverk, høy ladehastighet og god rekkevidde på testbilene, trekkes fram som hovedårsakene til at Tesla stakk av med alle de tre øverste plassene.

- Vi oppgraderer

Dette gikk naturligvis ikke upåaktet hen hos Tesla-ledelsen, og Elon Musk var raskt ute med å kommentere resultatet på Twitter.

I samme slengen passet han på å komme med en aldri så liten avsløring, nemlig at selskapet oppgraderer makseffekten i sitt Supercharger-nettverk fra 250 kW til 300 kW.

«Det vil også hjelpe», kommenterer han:

Verken Musk eller andre i Tesla-kretser har utdypet uttalelsen, så det er foreløpig uklart om når denne oppgraderingen rulles ut, og hvilke biler som vil kunne dra nytte av en så høy effekt.

Samtidig vet vi at makseffekten aldri vedvarer særlig lenge under ladeprosessen, så hvor besparende en økning av makseffekten fra 250 til 300 kW vil være i praksis, gjenstår å se.

Ikke raskest

Og selv om Supercharger-nettverket oppgraderes til 300 kW, vil det fortsatt være lynladere på markedet som er i stand til å levere mer. Ionitys ladere har en makseffekt på 350 kW, men da med en spenning på 800 volt - som foreløpig kun støttes av noen ganske få bilmodeller, og ingen av dem kan foreløpig lade med så høy effekt. Tesla og de fleste andre elbiler er bygget på 400 volt-arkitektur.

Uansett: På få år har ladehastigheten økt betydelig, og det er ingenting som tyder på at utviklingen skal stoppe med det første. Det kan du blant annet lese mer om i saken under:

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer