Ford Mustang Mach-E GT:

Mustang hamler opp med Model 3

Og det på viktige områder.

<strong>Mustang Mach-E GT:</strong> Verstingmodellen GT kommer i særegne farger, som denne blåfargen. Foto: Ford
Mustang Mach-E GT: Verstingmodellen GT kommer i særegne farger, som denne blåfargen. Foto: Ford Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene, og du får en rekke medlemsfordeler.

(Elbil24:) Med to elmotorer, som med 830 Nm dreiemoment leverer 465 hestekrefter, må det være lov å slenge på et lite GT-emblem. Det har Ford nå gjort med den kommende Mustang Mach-E GT.

Bilen ble denne uken vist frem i Europa for første gang, og om litt over et år er de første GT-modellene klar til å møte sine nye eiere her til lands.

Med en sprint til 100 km/t, som er unnagjort på 3,7 sekunder, er det få andre biler i dette segmentet som holder følge. Den eneste vi kjenner til per i dag er Performance-utgaven av Tesla Model 3, med sine 3,4 sekunder.

Ford lover også lang rekkevidde på sine Mustang-modeller, og den som går aller lengst har bakhjulsdrift og opp til 610 km rekkevidde. Med firehjulsdrift skal en Mach-E klare 540 kilometer. Det er identisk med Model 3, men Tesla har ingen utgave av Model 3 som kan stille opp mot Mustangs 61 mil, på det meste. I hvert fall ikke på papiret, så får kommende tester vise hvor stor forskjellen er i praksis.

<strong>INGEN DØRHÅNDTAK:</strong> Bilen skal selv forstå når du vil inn. Foto: Ford
INGEN DØRHÅNDTAK: Bilen skal selv forstå når du vil inn. Foto: Ford Vis mer

Priskrig på lading

Nå melder Ford om ytterligere et område der de må finne seg å i bli sammenlignet med Tesla, nemlig ladepriser. For er det noe Tesla har å slå i bordet med, så er det ladenettverket, og prisingen for hurtigladingen. Per i dag har Tesla de laveste prisene for hurtiglading på markedet.

For å møte dette annonserer Ford at de akter å gi kjøperne av Mustang Mach-E – uavhengig av modell - hele 75 prosent rabatt ved lading i deres eget ladenettverk.

Ja, for Ford har på sett og vis også sitt eget, ettersom de for en tid tilbake tegnet seg inn som partner i Ionity. Sistnevnte ble i vinter særdeles upopulære da de annonserte en ny prisstruktur som enkelt og greit går ut på at de skal ha kr. 8,40 per kWh. Den gang argumenterte Ionity til og med at dette var en riktig pris, ettersom ladenettverk er kostbart å sette opp.

<strong>DELEIER:</strong> Ford er deleier av Ionity.
DELEIER: Ford er deleier av Ionity. Vis mer

Bransjestandarden

Ionity eies som kjent av en rekke bilprodusenter, deriblant Ford, som har gått sammen om å bygge ut et felles ladenettverk. Nettverket er et slags svar på det Tesla har gjort, men mens Tesla kun tilbyr lading til biler av eget merke, kan hvem som helst lade hos Ionity, inkludert Tesla. Men så var det dette med pris da.

Både Audi, VW, Porsche og de andre selskapene virker å ha forskjellige prisstrukturer og ladepriser, selv om de er en del av det samme ladenettverket.

Ford er nå et godt eksempel på dette, ettersom de tilbudspriser seg helt ned til 1,88 kroner per kilowatt-time.

Audi, Porsche og de andre ligger på rett over tre kroner, men som fast pris. Og her kommer vi til noe av sakens kjerne igjen.

For mens Tesla selger kilowatt-timen til fast pris på rett under 2 kroner, er Fords ladetilbud på 1, 88 kroner kun et tilbud begrenset til bilens første leveår.

Hva prisen vil være etter dette har ikke Ford sagt noe om enda, men det er ikke utenkelig at de velger å tilnærme seg de øvrige bilprodusentene i spleiselaget Ionity, som da er et sted mellom tre og fire kroner. Så gjenstår det å se om de kjører samme taktikk som blant annet Audi. De tar ikke bare betalt per kilowatt-time, men også et månedsgebyr for i det hele tatt å være berettiget til å få lade til en pris på 3-tallet. På årsbasis utgjør dette månedsgebyret rundt 2.000 kroner.

Dette er en løsning vi håper Ford holder seg for god til. Da kan heller hver enkelt eier få seg en ladebrikke fra en tredjepart, eksempelvis Elbil24, Elbilforeningen, eller andre, og slippe unna det ekstra gebyret.

Slik så det ut første gang Mustang var på Norges-besøk:

Her triller Ford Mustang Mach E inn på norsk jord. Vis mer

Norges-modellen

Mustang Mach-E GT er verstingutgaven, som naturlig nok ikke blir folkemodellen. Ford har akkurat startet å ta imot bestillinger, og så lagt er det modellen med firehjulsdrift og 540 km rekkevidde som flesteparten av kundene har bestilt.

Og i motsetning til konkurrentene Skoda Enyaq og VW ID.4, vil Mustang Mach-E bli å få med firehjulsdrift fra start.

Disse kommer til landet rett over nyåret, mens GT-utgaven først kommer siste halvdel av 2021. Denne blir levert med MagneRide adaptivt understell, 20-toms hjul, røde bremsekalipere, og egne farger kun for GT-modellen. Innvendig er den utstyrt med sportsstoler, sportsratt og litt annet snacks. Det er rett og slett spennende å se alt som kommer av nye modeller med ren el-drift fremover.

Det er også tydelig å se hvordan bilprodusentene omdisponerer utviklingsressurser fra fossilt, som nå virker mer å være i en evolusjonsfase, til elbiler som er selve revolusjonen.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer