(Elbil24): I helgen skjedde det igjen: En elbil står i full brann.
Denne gangen var det en Jaguar I-pace som stod til lading på Ionitys lynladestasjon i Åsane i Bergen. Etter hvert tok det også fyr i ladestolpen, og bilder og video fra stedet så dramatisk ut.
Påstandene hagler
Saken har blitt behørig omtalt i media, og det tok ikke lang tid før elbilmotstandere fikk blod på tann i sosiale medier. Påstandene om hvor farlig det er å eie elbil, har haglet på Facebook og Twitter de siste dagene, slik de ofte gjør når en elbilbrann omtales i media.
Men er det virkelig sant at elbiler brenner oftere enn andre biler? Det korte svaret er nei - tvert imot.

Fersk elbil-eier? Her er ti ting du må vite
4-5 ganger så ofte i fossilbiler
I 2021 ble det innmeldt totalt 760 bilbranner. Kun 29 av brannene var knyttet til elbiler, mens 689 branner var tilknyttet biler med forbrenningsmotor, viser tall fra DSB.
Dermed utgjorde elbilbranner kun 3,8 prosent av de innregistrerte brannene. Når man tar i betraktning en elbil-andel på norske veier var på rundt 15 prosent i 2021, kan man altså konkludere med at branner oppstår langt sjeldnere i elbiler enn i andre biler.
Funnene har også blitt bekreftet av Faktisk.no, som har regnet seg fram til at det brenner 4-5 ganger så ofte i bensin- og dieselbiler, dersom man justerer for størrelsen på bilparken.
Man kan selvsagt innvende at fossilbilparken i snitt er mye eldre enn elbilparken, men det er ikke slik at en gammel bil automatisk er mer brannfarlig enn en ny.
Nyere biler er ofte svært avanserte når det kommer til elektronikk og utstyr, og det er gjerne slike steder brann kan oppstå - uavhengig om det er en elbil eller fossilbil. I eldre biler kan oljesøl i motorrommet være en kilde til brann. Alt dette har både forsikringsbransjen og brannvesenet bekreftet overfor Elbil24.

400.000 kroner til ny elbil? Her er tre knallkjøp i 2023
Svært sjelden batteribrann
Ifølge DSB er det dessuten svært få hendelser der elbilbatteriet er årsaken til brannen. Batteripakka ligger godt beskyttet i bunnen av bilen, og det skal mye til for at den tar fyr. Enkelte produsenter, som BYD, hevder til og med at batteriene deres er nærmest 100 prosent brannsikre.
Det er imidlertid en sannhet at når det først tar fyr i elbilbatteriene, står man overfor store utfordringer. Varmeutviklingen kan bli ekstrem, masse giftige gasser kan slippe ut, og slukkingen blir svært vanskelig.
Ofte plasseres kjøretøyet i vannbad, og blir liggende der i flere dager for å være helt sikker på at brannen er slukket. Det kan du lese mer om her:

Nekter elbiler å parkere i garasjen
Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.