Elsparkesykler

Én av tre vil ha totalforbud

Strengere regler til tross: Elsparkesykler fortsetter å irritere, forarge og provosere mange, viser ny undersøkelse.

Mange er stor fan av elektriske sparkesykler. Andre vil fjerne fremkomstmiddelet for godt. Foto: If.
Mange er stor fan av elektriske sparkesykler. Andre vil fjerne fremkomstmiddelet for godt. Foto: If. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Tross strengere regler, promillegrense og lovpålegg om ansvarsforsikring, er det fremdeles mange som irriterer seg over bruken av elsparkesykler her i Norge.

Det skriver forsikringsselskapet If i en pressemelding. De har fått YouGov til å utføre en landsrepresentativ spørreundersøkelse.

1006 personer over hele landet har fått spørsmålet: «Bør elsparkesykler bli totaltforbudt i Norge?». Slik svarer de spurte:

  • Ja: 29 prosent
  • Nei: 49 prosent
  • Usikker: 22 prosent

Påbud om hjelm

- Vi synes det er oppsiktsvekkende at nær én av tre mener at elsparkesykler bør totalforbys, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

I fjor ble det innført strengere regler fra samferdselsmyndighetene som skulle gjøre elsparkesykler, både for utleie og i privat eie, sikrere i trafikken.

Blant endringene var innføring av promillegrense, påbud om hjelm for barn under 15 år og lovpålagt plikt om ansvarsforsikring av kjøretøyet.

Likevel er mange misfornøyde med bruken av det som nå karakteriseres som et kjøretøy.

  • Har du sett denne?

Krever gatene ryddet

- Gjennom resultatet i undersøkelsen er det åpenbart at det finnes mange som hater elsparkesyklene der ute, selv om de kan være et veldig nyttig og hensiktsmessig fremkomstmiddel, sier Clementz. Han fortsetter:

- En stor andel vil rett og slett ha bort elsparkesyklene. Fra kommentarfelt på nettsaker i nyhetsmedier og i sosiale medier merker vi at engasjementet er stort. Frontene er svært steile når kjøretøyet diskuteres.

Resultatene i undersøkelsen varier lite mellom bosted, alder, kjønn og utdanning.

- Vi er overrasket over at det ikke synes å være noen særlige grupper som peker seg ut som sparkesykkelelskere eller -hatere, sier kommunikasjonssjefen i If.

Uberegnelig joker i trafikken

Forsikringsselskapet tror det kan være tre forhold som påvirker de negative holdningene til bruk av elsparkesykkel:

  • Andre trafikanter kan synes at trafikantrollen til elsparkesyklisten er uklar: I ett øyeblikk er elsparkesykkelen midt i gata, i det neste i sykkelfeltet – og plutselig brukes fortauet!

- Elsparkesykkel er et fremkomstmiddel som kan komme seg frem mange steder, og elsparkesyklisten griper mulighetene når de finnes. Dette til irritasjon og overraskelse for fotgjengere, syklister og bilister, sier Clementz.

  • Elsparkesykler gir ikke lyd fra seg, og kan dukke uventet opp bak deg som syklist eller fotgjenger. Dette overraskelsesmomentet er det nok mange som setter liten pris på.

- Det er mulighet for å gi ringesignal også på elsparkesykler, understreker Clementz.

  • Elsparkesykler for utleie blir i mange byer og tettsteder satt fra seg «her og der». De hindrer fremkommeligheten for andre som bruker veibane, sykkel- og gangfelt, gågate og fortau. Slike tilfeldig hensatte sykler er ikke bare et problem for blinde og svaksynte, men hindrer fremkommeligheten til alle.

- Noen mener nok også at «villparkeringer» av elsparkesykler forsøpler byrommet også, avslutter Clementz.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.