Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Med dagens skyhøye strømpriser betaler staten mesteparten av regningen din når du lader elbilen hjemme.
I Sør-Norge når strømprisen stadig nye høyder. Samtidig får nordmenn rekordmye i strømstøtte. Medlemsorganisasjonen Naf har beregnet hvor mye elbilladingen koster med dagens prisnivå.
Utregningen er gjort med fem forskjellige elbilmodeller.

Sparer 20.000 på å kjøre elbil – se regnestykkene
Strømstøtte betaler hjemmelading
Ifølge Naf viser resultatene at staten betaler hele tre av fire kroner for elbilladingen du gjør hjemme. Det utgjør 75 prosent.
- Hvis spotprisen er seks kroner, vil strømstøtten dekke mesteparten av laderegningen. Uten strømstøtte hadde det vært en helt annen historie, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i Naf i en pressemelding.
Volkswagen ID.4 er blant bilene Naf bruker som eksempel. Lader du en ID.4 fra 0 til 100 prosent hjemme når spotprisen er 6 kroner per kilowattime (kWh), vil det koste 623 kroner. Da er nettleie uten strømstøtte, elavgift og inkludert.

Her er alt du må vite om hjemmelading
Sparer over 450 kroner
Prisen med strømstøtte er 164 kroner. Det betyr at du i dette eksemplet sparer 459 kroner som følge av strømstøtten.
- Dette viser at ladingen av elbilen hadde blitt rådyr uten strømstøtte , sier Sødal.
Frykten er at at spotprisen kommer opp i 12 kroner per kWh når kulda setter inn. Naf har derfor brukt dette som utgangspunkt i et annet regnestykke.
- Da tar faktisk staten en enda større andel av laderegningen din. Med så høy pris dekker strømstøtten over 80 prosent av elbiladingen din, sier Sødal.
Uten strømstøtte kunne prisen på å lade hjemme blitt et hinder som bremset overgangen til elbiler i Norge. Strømstøtten gir forutsigbarhet for landets 500.000 elbilister og er med på å redde elbilsatsingen i Norge nå når strømprisene stiger til uante høyder.
Spotpris på 6 kroner per kWh: Lading fra 0 til 100 prosent
Modell | Batteri (netto) | Uten strømstøtte | Med strømstøtte | Så mye dekker staten |
Renault Zoe | 52 kWh | 421 kr | 111 kr | 74 % |
Kia e-Niro | 64,8 kWh | 524 kr | 138 kr | 74 % |
Volkswagen ID.4 | 77 kWh | 623 kr | 164 kr | 74 % |
Audi e-tron 55 | 86,5 kWh | 700 kr | 184 kr | 74 % |
BMW iX xDrive50 | 105,2 kWh | 851 kr | 224 kr | 74 % |
Kilde: Naf
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.