Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå
(Elbil24):
- Vi ser at de innstrammingene som er gjort så langt ikke er tilstrekkelige. Det vil vi gjøre noe med før årets sesong, og vi strammer inn reglene fra våren 2022, sa samferdselsmininster Jon-Ivar Nygård i vinter.

Går mot forbud: - Svært krevende
Her er de nye elsparkesykkel-reglene
Det betyr at om kort tid blir det innført endringer for bruk av elsparkesykler. Dette blir endringene:
- Små elektriske kjøretøy omklassifiseres fra "sykkel" til "motorvogn".
- Aldersgrense på minst 12 år.
- Påbud om bruk av hjelm for barn under 15 år.
- Den alminnelige promillegrensen på 0,2 skal gjelde også for ruspåvirket kjøring med små elektriske kjøretøy.
Fortsetter etter videoen
Bred støtte i befolkningen
I en ny spørreundersøkelse svarer 85 prosent at de støtter en nedre aldersgrense for bruk av elsparkesykkel. Men flere ønsker den høyere enn det som er vedtatt, viser en ny undersøkelse foretatt av YouGov, på vegne av Tryg Forsikring og Trygg Trafikk.
- Med de nye reglene som blir innført om kort tid, vil det innføres en nedre aldersgrense ved 12 år. 44 prosent av de spurte i undersøkelsen mener denne grensen bør gå ved 16 år, forteller Torbjørn Brandeggen i Tryg Forsikring i en pressemelding.
I undersøkelsen støtter åtte av ti innføringen av promillegrense for bruk av elsparkesykkel, som er vedtatt til å bli på 0,2.
– Én av fire ønsker en promillegrense på 0,5 for elsparkesykkel, og generelt ser vi av svarene klare skillelinjer i spørsmålet om promille og hvor grensen skal gå. Hele 14 prosent i Oslo svarer at de ikke ønsker promillegrense, mens kun 5 prosent i Vestland mener det samme, forteller Brandeggen.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.