Hurtiglading:

Nå blir det lettere å dra på elbilferie i Europa

Nytt EU-vedtak sikrer god tilgang på ladestasjoner.

I løpet av drøye to år skal det være maksimalt 60 kilometer mellom hver ladestasjon på hovedveiene i Europa. Foto: Shutterstock / NTB
I løpet av drøye to år skal det være maksimalt 60 kilometer mellom hver ladestasjon på hovedveiene i Europa. Foto: Shutterstock / NTB Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Denne uka banket EU igjennom lovforslaget som innebærer at Europa skal rustes opp med både elbilladere og hydrogenstasjoner. Dette forslaget skrev vi om høsten 2022.

Maks 60 km mellom hver

Og det skal skje fort. Allerede i løpet av 2025 krever EU at det skal være maksimalt 60 kilometer mellom to ladestasjoner langs hovedveiene i Europa – kjerneveiene i det såkalte trans-europeiske transportnettverket (TEN-T).

Kravet som stilles til disse ladestasjonene er at de har en totaleffekt på minst 400 kW, og at minst én av laderne skal være på 150 kW eller mer. To år senere heves kravene til minst 600 kW totalt og minst 2x 150+ kW.

Disse veiene utgjør kjerneveiene i det trans-europeiske transportnettverket. Foto: EU-kommisjonen
Disse veiene utgjør kjerneveiene i det trans-europeiske transportnettverket. Foto: EU-kommisjonen Vis mer

Også hovedveiene i det utvidede transportnettverket får nye krav, om enn ikke like strenge: Innen utgangen av 2027 skal minst 50 prosent av disse veilengdene tilsfredsstille kravet om maks 60 km mellom hver lader, der hver ladestasjon må ha minst 300 kW totaleffekt og minst én 150+ kW-lader.

Innen utgangen av 2030 gjelder det de komplette veistrekningene, og fem år senere økes effektkravet til 600/150kW.

Dette kartet innholder både kjerneveiene og veiene i det utvidede transportnettverket (stor utgave). Foto: EU-kommisjonen
Dette kartet innholder både kjerneveiene og veiene i det utvidede transportnettverket (stor utgave). Foto: EU-kommisjonen Vis mer

Det vil nok medføre mye jobb i enkelte land – før jul i fjor så vi for eksempel at det i Litauen kun finnes én hurtig-/lynlader per 450 mil med vei.

Kort uten app-krav

Det skal også bli enkelt å betale. Samtlige ladestasjoner skal må ha enten kortleser eller muligheten til å «tæppe», eventuelt enkel betaling via QR-koder eller lignende dersom de leverer under 50 kW effekt. Og ladingen skal være tilgjengelig ad-hoc, altså der man ikke trenger å ha en app på telefonen eller lignende.

Prisene skal vises tydelig for kunden før man starter en ladesesjon og gjelde per kilowattime, men det åpnes for minuttprising om man står for lenge på laderen. Det skal også opplyses om ledig kapasitet og ventetid.

Hydrogenstasjoner

Også hydrogenstasjoner skal få en oppsving. Dem finnes det foreløpig svært få av, men innen utgangen av 2030 skal det være maksimalt 20 mil mellom hver av dem langs kjernenettverket, samt i tilknyttede urbane områder.

Her må i tillegg medlemslandene sikre at avstanden overholdes over landegrenser. Disse stasjonene må bygges slik at både personbiler og større kjøretøy kan fylle hydrogen.

Det nye lovverket omfatter også ladestasjoner for tungtransport, samt at havner og flyplasser blir nødt til å tilrettelegge for lading av henholdsvis båter og fly.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.