Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.
(Elbil24): Stortinget har bestemt at det skal stilles krav til null- og lavutslippsteknologi når dette er mulig, og det innebærer i høy grad også kollektivtransporten. Derfor ser vi nå en sterk satsing på elbusser, men også elektriske ferger.

Disse trenger ikke å stoppe for å lade
Bindeleddet mellom nord og sør elektrifiseres
Nylig ble det for eksempel kjent at det sterkt trafikerte sambandet Moss - Horten elektrifiseres, og med det spares hele 6 millioner liter diesel i året.
Tirsdag ble det også klart at fergene over Tysfjorden, som er det eneste fergestrekket som er igjen på Europavei 6, elektrifiseres. E6 er Norges desidert lengste og viktigste riksvei, som med sine 2578 kilometer bukter seg gjennom landet fra Svinesund i sør-øst til Kirkenes i nord-øst.
Mandag signerte vegdirektør Ingrid Dahl Hovland en kontrakt med Fjord1 om elferger for to fergesamband i Nordland, der altså E6 mellom Bognes og Skarberget er én av dem. Kontrakten gjelder for ti år og har en verdi på 1,1 milliarder kroner.
Elfergene settes i drift fra neste år, og dermed kan du som elbilist kjøre utslippsfritt gjennom hele «den strakaste veien», men også helt fra Lindesnes til Nordkapp.
Det andre fergestrekket som blir grønt, er sambandet Drag-Kjøpsvik, som er en alternativ kryssing til Bognes - Skarberget. Trafikkmengden på begge samband er svært høyt, med hyppige avganger med mye tungtrafikk, og ikke minst turisme om sommeren.

Vil ha bensin- og dieselforbud i Oslo allerede neste år
Flere avganger
- Vi får mer fergetjenester for pengene med den nye kontrakten. Vi øker frekvensen og kutter CO2-utslippet med nullutslippsferjer, uten at det blir dyrere for oss enn dagens tilbud, sier vegdirektøren i en kommentar.
Bognes-Skarberget får økt kapasitet og blir døgnåpent. Sambandet vil bli betjent med to ferger hele året. Sambandet Drag-Kjøpsvik får samme frekvens og åpningstid som i dag, ifølge Statens Vegvesen.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.