Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24):
Av de drøye 40.000 elbilene fra Hyundai som ruller på norske veier er tett opptil halvparten av dem modellen Kona. Det er stadig en populær modell – faktisk den 12. mest solgte elbilen i 2022 ifølge elbilstatistikk.no.

Hyundai Kona, Kia e-Soul eller Nissan Leaf? Disse eierne er mest fornøyde
Nå har den sørkoreanske produsenten avslørt detaljer om nye Kona Electric, som vil komme på markedet allerede neste år.
- Kona er oppskalert med en unik karakter, og den helt nye modellen utrykker med selvtillit sitt tøffe og dynamiske utseende, sier toppsjef i Hyundai Design Center, SangYup Lee.
Fortsetter etter videoen
Blir større
Nye Kona Electric er fortsatt en kompakt SUV, men har vokst i størrelse sammenlignet med den eksisterende modellen.
I lengderetningen legges det nå på 15 centimeter, med 6 cm lengre akselavstand. Total lengde på bilen blir da 435,5 centimeter. Bilen har også blitt 2,5 centimeter bredere. Ifølge selskapet skal det være bedre plass på innsiden, blant annet med 7,7 cm bedre benplass i bakseteraden og en ekstra centimeter høyere under taket.
Dermed har Kona nærmet seg søskenbarnet Kia Niro EV betraktelig i størrelse.

Foran har bilen fått et ganske rent neseparti, som ifølge Hyundai gjør bilen mer aerodynamisk, uten at det oppgis noe cd-tall foreløpig. Som du ser på bildet har den også fått en langsgående lyslinje som Hyundai har døpt Pixelated seamless horizon lamp.
Skarpe diagonale linjer bryter opp sidedesignet og binder sammen mørke kromelementer fra vinduslistene til spoileren. Ioniq-bilene har åpenbart vært en inspirasjonskilde her.
Bilen vil også kunne leveres med 19" lettmetallfelger med pikseldesign, pikselelementer i grillen og pikseldesign bak.

Girvelger på rattstammen
Også innvendig gjøres det flere endringer. Den økte akselavstanden kombinert med et «moderne setedesign» gir bedre plass innvendig, og nye Kona får et flytende dashboarddesign.

Bilen kommer med doble 12,3" skjermer, og girvelgeren er nå montert på rattstammen for å frigjøre plass i midtkonsollen. Dette er noe man blant annet finner hos Tesla og Xpeng også.
Ifølge Hyundai skal det være mindre støy i kupeen enn før takket være dobbeltlaminert lydisolerende glass i frontruta, tykkere gulvteppe, mer stillegående dekk og bruk av øvrig lydisolerende materiale.
Bilen skal støtte oppdatering over lufta og NFC for å bruke mobilen eller smartklokka som nøkkel.

Det var alt Hyundai har delt om bilen foreløpig. Batterikapasitet, rekkevidde, effekt, ladehastighet, pris og den slags vil bli kommunisert i løpet av de neste månedene.
Denne artikkelen ble opprinnelig publisert 20. desember 2022, men er oppdatert 20. januar med flere detaljer og bilder Hyundai har delt om den kommende 2024-modellen av Kona.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.