Lade fra vanlig stikkontakt

Nå blir ikke dette lov lenger

Kan du de nye reglene?

FJERNES SOM MULIGHET: Hvis du skal installere kontaktpunkt for elbil-lading hjemme, må det heretter være en dedikert ladeboks, ikke en vanlig stikkontakt som på bildet. Foto: Bjørn Eirik Loftås
FJERNES SOM MULIGHET: Hvis du skal installere kontaktpunkt for elbil-lading hjemme, må det heretter være en dedikert ladeboks, ikke en vanlig stikkontakt som på bildet. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå

(Elbil24): I en undersøkelse som ble gjort i 2020, oppgav nesten halvparten av norske elbilister at de fortsatt ladet bilen sin hjemme i vanlig stikkontakt.

Siden har dette tallet gått ned, men fortsatt sverger mange til stikkontakten i garasjen når de skal lade.

Slik er reglene for lading i vanlig stikkontakt

Det har imidlertid vært et krav om at hvis dette skal benyttes som en permanent løsning, skal det benyttes en egen kurs som ikke brukes til noe annet. I tillegg kreves en jordfeilbryter type B, og kursen skal ikke være større enn 10 ampere.

Alt annet regnes som «nødlading», og om du skulle ha behov for å nødlade i stikkontakter som ikke tilfredsstiller kravene, for eksempel hos en venn, er det viktig å følge med på kontakten under lading slik at du avdekker eventuell varmgang og branntilløp tidlig.

Fjernes som mulighet

Nå blir det imidlertid endringer i regelverket, som vil gjelde for nye installasjoner. Fra nå av blir det et krav at dersom du skal legge opp et ladepunkt hjemme, skal det være en dedikert ladeboks.

Frende forsikring er blant dem som ønsker regelendringen velkommen.

- Det er viktig at alle elbileiere setter seg inn i det nye regelverket. De reduserer faren for feil, brann og varmgang i kabler, sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge.

Det er installsjonsnormen NEK 400 som beskriver hvordan alle typer elektriske installasjoner skal utføres. Muligheten for å legge opp en standard stikkontakt som ladepunkt, blir altså fjernet fra normen. Det samme gjelder industrikontakt.

- Dette handler om sikkerhet, sier Jan Tore Gjøby, som sitter som medlem i komiteen som har vært med å utarbeide den nye installasjonsnormen.

Frykter varmgang

Ifølge Gjøby tåler en dedikert ladeboks mer strøm og har mange ekstra sikkerhetsfunksjoner innebygd i systemet.

Han sier også at det har vært mange tilfeller av varmgang i både kontakter og andre deler av elektriske installasjoner, når vanlige stikkontakter har vært benyttet til lading.

- Kravet fjerner faren for varmgang og brann. Det er viktig med sikkerhetsmarginer for å unngå farlig elbillading, sier Gjøby.

Han får støtte av Frende forsikring.

- Det er spesielt viktig siden mange lader bilen sin om natta. Hvis du installerer egen ladestasjon kan du og dine sove langt tryggere, sier Ytre-Hauge.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.