Elbil på vinterføre:

Nå bør elbilen klargjøres for vinteren

Her er fem tips du til hva du bør sjekke før kulda setter inn.

VINTEREN KOMMER: Dekkbytte er bare en av tingene du kanskje bør tenke på før vinteren setter inn for fullt. Foto: NTB Scanpix
VINTEREN KOMMER: Dekkbytte er bare en av tingene du kanskje bør tenke på før vinteren setter inn for fullt. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): Vinteren har flere steder allerede meldt sin ankomst, og den siste uka har snøen lagt seg på flere fjelloverganger.

Med vinteren kommer også kulda, som blant annet påvirker rekkevidde og ladetid.

Men også selve bilen bør forberedes for sesongen. Her får du noen tips til hva du bør sjekke, noen av dem har du kanskje ikke tenkt på.

Se over dekkene

Flere har allerede byttet til vinterdekk, og resten av oss sitter kanskje med en plan om å gjøre det de nærmeste ukene. Men før du setter dem på bilen bør du sjekke at de ikke er for slitt.

NAF anbefaler en mønsterdybde på 4 millimeter, men kravet fra veimyndigheten er tre. Hvorvidt du har nok mønsterdybde kan du sjekke med en tommestokk eller liknende.

Har du valgt piggdekk til bilen, skal også dekkene ha tilstrekkelig veigrep. Selv om en del av piggene er slitt, betyr ikke dette at du må bytte dekk, så lenge veigrepet er tilstrekkelig.

Det er først fra 15. oktober du kan sette piggdekk på bilen i Nordland, Troms og Finnmark. For resten av landet er datoen 1. november. Men det finnes et unntak for piggdekk-bilistene:

  • Forskriften om bruk av kjøretøy sier at «kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veigrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende».

Altså kan du ha piggdekk tidligere dersom du skal til steder med isete føre, men da må de tas av igjen når du returnerer til isfrie strøk.

Unngå fastfryste ladeluker

Enkelte elbiler har vist seg å ha en utfordring som sine fossilbrødre ikke har, nemlig ladeluker som fryser fast – mye på grunn av frontmonteringen. Ifølge markedssjef i verkstedkjeden Mekonomen, Jan Erik Pedersen, er dette noe man lett kan løse selv.

– Før vinteren kan man sette inn alle gummilister på bilen med silikonspray eller silikonstift. Dette vil hindre at for eksempel ladeluker fryser fast.

Se hvordan redaksjonssjef i Elbil24, Fred Magne Skillebæk, snørydder bilen:

Blås snøen av bilen i en fei med løvblåseren. Vis mer

Også fastfryste vinduer kan by på problemer. Et eksempel er Tesla sine biler, som har rammeløse vinduer. Dersom vinduet er fryst fast, vil man få problemer med å få opp dørene, da disse lukker seg litt opp når man åpner døra.

Også her vil en silikonløsning fungere, sier Pedersen.

– Man enten smører på stiften, eller sprayer på gummilisten i underkant av vinduet, så unngår man at vinduet ikke vil lukke seg opp. Sprayen kan inneholde litt mye fett, så her bør man passe på at det ikke kommer for mye spray på selve glasset.

Smør låsen

En annen ting, som kanskje elbilister lett kan glemme, er låsen på bilen. Også de aller fleste elbiler har en fysisk nøkkel og et fysisk nøkkelhull i bilen. Dette skal la eier kunne låse opp bilen dersom elektronikken svikter.

Men det kan kanskje være lett å glemme at disse kan ruste. Derfor anbefaler Pedersen hos Mekonomen at man før vinteren drypper noen dråper med låsolje i låsen på bilen.

Bare for å være på den sikre siden i tilfelle uhellet er ute.

Sjekk ruta og vindusviskerne

Gode vindusviskere er viktig når høstregn og snø melder sin ankomst.

Pedersen anbefaler derfor alle å ta en sjekk av viskerne på bilen.

– Gummien kan bli gammel, og den kan også ha små skader og rifter. Derfor anbefaler vi alle å bytte viskere et par ganger i året, og nå på høsten kan være et godt tidspunkt.

Se Teslaen leke seg på vinterføre:

Tesla Model X spinner rundt på isen under Tesla Owners Club Norways vintertreff på Tisleifjorden. Vis mer

Pedersen minner også om at spylervæsken man bruker må tåle minusgrader

– På vintertid bør man ha en spylevæske som tåler ned til 18 minus.

Også ruta kan ha godt av en sjekk, skriver NAF på sine sider. De mener at ei frontrute bør inspiseres hver 80.000 kilometer.

– Steinsprut, vindusviskere, skraping av is, skitt og smuss sliter hardt på ruta. Selv med nye viskere reduseres utsynet med en slitt frontrute.

I tillegg kan en liten steinsprut utvikle seg til en sprekk ved kalde temperaturer, som gjør at ruta må byttes i stedet for å repareres.

Ta en bremsetest

Elbiler kan lade batteriet når man slipper bremsepedalen. Dette gjør også at bilen bremser, noe som fører til at elbilister bruker bremsepedalen mindre.

Dette kan igjen føre til et lag med rust og skitt på bremseskivene.

Pedersen anbefaler derfor at man med jevne mellomrom tar en bremsetest.

– Skru av regenerering, og kjør på et utrafikkert område. Ta deretter noen kraftige nedbremsinger, for å slipe av eventuelt rust og skitt.

Det anbefales også at bremser smøres opp en gang i året. Dette gjøres normalt i forbindelse med en servicetime, men dersom det er lenge siden bilen har vært inne på verksted, kan det være lurt å ta en sjekk av bremsene før glatta kommer.

Hvis bilen din ikke har vært inne til service i år, så kan det være en idé å gjøre det nå på høsten, sier Pedersen.

Topphatt?

Flere av oss har ikke en oppvarmet garasje å plassere elbilen i på nettene, eller dager hvor den ikke er i bruk.

For å gi den mest mulig beskyttelse, og slippe unna snømåking og skraping, så sier Pedersen at en såkalt topphatt kan være en god idé.

Dette er en presenning som dekker hele bilen, og beskytter den fra nedbør og fukt.

– Dette er mulig å få kjøpt til rundt 300 kroner, og kan være en god investering hvis man vil slippe litt billig unna vinterens snøutfordringer, avslutter Pedersen.