Nio ES8

Nå er batteribytte-bilene på vei til Norge

Vil rulle på norske veier om et par måneder, ifølge produsenten.

«NORSKE» BILER: Det første partiet av Nio ES8 som skal sendes til Norge, avbildet på kaia i Shanghai i forrige uke. Lasteskipet er nå på vei til Europa. Foto: Nio
«NORSKE» BILER: Det første partiet av Nio ES8 som skal sendes til Norge, avbildet på kaia i Shanghai i forrige uke. Lasteskipet er nå på vei til Europa. Foto: Nio Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Den kinesiske elbilprodusenten Nio har valgt Norge som det første landet i verden de etablerer seg i, utenfor Kina. Tidligere i år opprettet de en egen organisasjon i Oslo, som også blir importør av bilene til landet.

Nio skiller seg markant fra elbilprodusenter, ved at batteripakken i bilene er utskiftbare. Det betyr at du får valget mellom å lade batteriet på normalt vis, eller kjøre inn på en byttestasjon og la roboter skifte til et fulladet batteri på tre minutter. Systemet har de kalt BaaS, Battery as a Service, og har foreløpig ikke noen konkurrenter i markedet.

Som «abonnent» skal du faktisk kunne kjøpe bilen uten batteri, men betale en leie på dette, basert på hvilke kjørebehov du har.

I løpet av året har Nio planer om å etablere fire byttestasjoner i Oslo-området, og i løpet av neste år skal 16 byttestasjoner være på plass rundt om i landet.

Første båtlast på vei

Før helga sendte Nio ut en pressemelding om at det første partiet av modellen ES8 var blitt sendt med et stort lasteskip fra Shanghai den 20. juli, med kurs mot Norge.

Det blir ikke opplyst om hvor mange biler det dreier seg om, men ut fra bildene kan det se ut som et betydelig antall. Det hører også med til historien at ingen av bilene er bestilt av norske kunder ennå.

Bilene ventes å være på plass i august, og fra september åpner Nio for bestillinger og utlevering av de første eksemplarene til norske kunder, har vi tidligere fått opplyst fra Nio Norge.

Som skreddersydd for Norge?

ES8 er en SUV i god størrelse som kan leveres med seks eller sju seter. Den kommer med en batteripakke på 100 kWh, som skal gi inntil 50 mil rekkevidde. Batteriet kan lades som på hvilken som helst annen elbil - med temmelig høy effekt (inntil 180 kW) - og fra 20 til 80 prosent på en halvtime. Men kan altså også byttes ut, dersom man abonnerer på BaaS.

(Artikkelen fortsetter under bildekarusellen)

De to elmotorene byr på en samlet effekt på 534 hestekrefter, 0-100 skal være unnagjort på 4,9 sekunder og toppfarten er 200 kilometer i timen.

På utgaven med seks seter oppgis bagasjeplassen til 871 liter, men vi antar at det er opp til taket og ikke til toppen av bakseteryggen, som er vanlig å kalkulere med i Norge.

Bilen blir uansett utstyrt med drift på alle fire hjul og kan trekke tilhenger på inntil 1,5 tonn, noe som bør bidra til å gjøre den spesielt interessant for det norske markedet. Prisene må imidlertid også være attraktive; med de er foreløpig ikke klare.

Elbil24 får sannsynligvis bilen til test allerede i august, og kommer tilbake med våre inntrykk i en senere artikkel.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer