Stopper produksjonen av BMW i3

Nå er det snart slutt for BMW i3

BMW har solgt over 30.000 eksemplarer i Norge. I juli er det kroken på døra for kjempesuksessen.

BMW i3 er Norges fjerde mest solgte elbil. Men nå forsvinner den snart ut av produksjon. Foto: Fred Magne Skillebæk.
BMW i3 er Norges fjerde mest solgte elbil. Men nå forsvinner den snart ut av produksjon. Foto: Fred Magne Skillebæk. Vis mer
Publisert

(Elbil24): I 2013 kom BMW med elbilen i3 - en bil som skulle vise seg å bli blant verdens første elbil-suksesser. På verdensbasis var BMW i3 på et tidspunkt verdens nest mest solgte elbil etter Nissan Leaf.

Totalt har BMW solgt over 220.000 eksemplarer av den kompakte elbilen. I Norge er i3 historiens fjerde mest solgte elbil med drøye 30.000 nyregistreringer - kun slått av nevnte Leaf, VW e-Golf og Tesla Model 3.

i3 er BMWs desidert mest solgte bil i Norge de siste ni årene. Faktisk har i3 stått for for 30 prosent av BMW-salget siden den ble lansert i Norge. I samme periode har den vært Norges sjette mest solgte personbil, om vi inkluderer fossilbiler i statistikken.

Under CES 2022 i Las Vegas viste BMW frem konseptbilen BMW iX Flow, som har den spesielle egenskapen at den kan bytte farge(!). Vis mer

- Siste sjans denne uka

Nå nærmer det seg imidlertid slutten for modellen. Australske Drive skriver at BMW nå skal avslutte produksjonen, og at sluttstreken settes i juli.

Drive har snakket med en talsmann for BMW som bekrefter at de siste eksemplarene vil rulle ut av fabrikken i Leipzig i juli.

BMW Norge bekrefter at i3 går ut av produksjon til sommeren.

- Denne uken blir siste sjans for å legge inn bestillinger for norske kunder. Etter det kan vi ikke lenger garantere at bilen vil bli produsert, da vi allerede har fylt opp store deler av våre produksjonskvoter fram til sommeren, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Group Norge til NTB.

Større satsning

BMW oppdaterte i3 over tid og har de senere årene økt batterikapasiteten og rekkevidden. I 2018 ble en sportsligere modell - i3S - produsert av BMW.

Utgaven som avslutter det hele for BMW i3 har et batteri på 44,2 kWt – dobbelt så stort som det i3 hadde i starten. I mange år var modellen BMWs eneste elbil, men nå er merket midt i en større utrulling av spennende elbiler.

Satsningen startet med iX3 for ett års tid siden, og har senere fortsatt med BMW i4 og BMW iX.

- Etter ni år på markedet er erfaringene at mange kunder nå ønsker mer plass og andre funksjoner enn de får i en bil som først og fremst er skreddersydd for bykjøring, sier Tegneby.

  • Har du sett dette?
Video: Bjørn Eirik Loftås / Elbil24.no Vis mer

Her er erstatteren

Vanligvis har BMWs modeller en livssyklus på sju år, så i3 har holdt lenger enn normalen.

Nå som produksjonen av i3 går mot slutten, vil produksjonsanlegget i Leipzig bli reorganisert for å kunne starte produksjonen av den kommende tredje generasjonen av Mini Countryman.

Men hva med BMW i3s arvtager? Svaret er BMW iX1, en kompakt-SUV. Den er ventet til Norge i løpet av året, og skal bygges på samme FAAR-plattform som Mini.

Forsinkelser

Femseteren skulle etter planen bli produsert på en ny fabrikk i Debrecen i Ungarn, men ifølge Drive har corona-relaterte forsinkelser gjort at produksjonen av i3-arvtageren er flyttet til Regensburg i Tyskland.

Her vil produksjonen angivelig fortsette frem til 2024. I tillegg vil BMW og Brilliance Automotive stå for ytterligere produksjon av iX1 i Dandong i Kina - samme sted som iX3 produseres for alle markeder.

Australske Drive skriver videre at BMW - i tillegg til iX1- vil stole på en ny andregenerasjonsversjon av den elektriske Mini Cooper SE for å fylle tomrommet etter i3.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.