Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO?
(Elbil24): I uken som var ble elbil nummer 300.000 registrert på norske skilter, og det går kortere og kortere tid mellom hver gang et rundt tall nås. Tellingen er totalt fra den aller første elbilen ble registrert, til nå. I skrivende stund er tallet 302.063 elbiler registrert, ifølge Elbilstatistikk.
Når vi trekker fra de bilene som har avgått med døden, blitt eksportert, eller av annen grunn er avregistrert, har vi fortsatt litt igjen til det faktisk triller 300.000 elbiler på norske veier.
Ved inngangen til 2020 var det registrert 2.816 038 personbiler i Norge, inkludert ambulanser og bobiler. Av disse var 260.692 elbiler, en andel på 8,9 prosent, og dette er den faktiske bestanden med skilter på. Siden nyttår er det registrert ytterligere 25.000 elbiler, så vi ligger ved normal salgstakt an til å nå 300.000 registrerte elbiler i Norge rundt september måned.
På vei
Regjeringen har som kjent satt et mål om at det i 2025 kun skal registreres nullutslippsbiler i Norge. Dette inkluderer også hydrogenelektriske biler. Hydrogen har i det siste fått luft under vingene, om ikke annet så på børsen, der hydrogenaksjer har løftet seg betraktelig.
Norske NEL er blant vinnerne, og har de siste tre måneder økt 113 prosent i verdi, etter at de fikk en kjempekontrakt med amerikanske Nikola.
Men bilene lar fortsatt vente på seg. I hele fjor ble det registrert 28 hydrogenbiler i Norge, mens det til nå i år er registrert kun én bil.
Toyota lanserer senere i år sin neste Toyota Mirai, en bil som er langt mer tiltalende enn dagens utgave, og som er mer egnet til å lokke kjøpelysten hos langt fler. Så var det dette med infrastrukturen da. Mye skal fortsatt på plass før en hydrogendreven bil blir et fullgodt alternativ, og en konkurrent til de batteridrevne utgavene.
Men hydrogenbilene er definitivt nulltuslippsbiler, på lik linje med de batterielektriske.
Mer i vente
Rundt årsskiftet kommer det en rekke nye og interessante biler med eldrift. Først da vil vi virkelig få målt pulsen på den store interessen, ettersom det kommer biler i de segmentene det selges store antall med biler. Da kommer folke-SUV’er som Skoda Enyaq, VW ID.4 og Tesla Model Y.
Alle disse er ventet å gjøre braksuksess, for ikke å glemme Ford Mustang Mach E, Polestar 2, og VW ID.3.
Om vi ser på listen over de mest solgte elbilene gjennom tidene, så er det for Norges del Nissan Leaf som topper listen, med 61.770 biler. VW e-Golf erobrer andreplassen, mens BMW i3 havner på tredjeplass. Første Tesla finner vi på en fjerdeplass.
De 25 mest solgte elbilene i Norge:
Merke og modell | Antall | Andel |
Nissan Leaf | 61770 | 20.45 % |
Volkswagen e-Golf | 45 676 | 15.12 % |
Bmw i3 | 26 483 | 8.77 % |
Tesla Model S | 20 809 | 6.89 % |
Kia e-Soul | 18 786 | 6.22 % |
Tesla Model 3 | 16 957 | 5.61 % |
Tesla Model X | 13 363 | 4.42 % |
Renault Zoe | 13 221 | 4.38 % |
Audi E-tron | 10 907 | 3.61 % |
Hyundai Ioniq | 10 244 | 3.39 % |
Volkswagen e-Up! | 10 117 | 3.35 % |
Hyundai Kona | 6 617 | 2.19 % |
Nissan E-nv200 | 6 088 | 2.02 % |
Jaguar I-pace | 4 752 | 1.57 % |
Mitsubishi i-Miev | 3 922 | 1.30 % |
Mercedes-Benz B 250 E | 3 795 | 1.26 % |
Opel Ampera-e | 3 734 | 1.24 % |
Peugeot Ion | 2 947 | 0.98 % |
Citroën C-zero | 2 640 | 0.87 % |
Peugeot Partner | 1 889 | 0.63 % |
Fiat 500 Electric | 1 510 | 0.50 % |
Mercedes-Benz Electric | 1 405 | 0.47 % |
Kia e-Niro | 1 336 | 0.44 % |
Renault Kangoo | 1 206 | 0.40 % |
Citroën Berlingo Electric | 831 | 0.28 % |
Kilde: Elbilstatistikk.no
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.