Prisene for nye Mazda MX-30 starter på 249.900 kroner. Foto: Mazda.
Prisene for nye Mazda MX-30 starter på 249.900 kroner. Foto: Mazda. Vis mer

Mazda MX-30

Nå er detaljene klare

Et halvt år før leveringen til norske kunder starter, slipper Mazda ny informasjon.

Publisert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO?

(Elbil24): Mazda MX-30 ble premierevist i Tokyo i slutten av oktober 2019. Fire og en halv måned senere kommer Mazda med fullt modellprogram og norske priser for den kommende elbilen.

De har også sluppet flere tekniske detaljer.

Kvart million

Det ordinære modellprogrammet er kompakt og følger oppsettet som er kjent fra Mazda 3 og CX-30, med kun to utstyrsnivåer.

Innstegsmodellen heter SKY og er priset fra 249.900 kroner, levert Drammen.

Ønsker kjøper å legge litt ekstra i bilen, er toppmodellen COSMO tilgjengelig fra 284.900 kroner. Den leveres med alt tilgjengelig fabrikkmontert utstyr og valg mellom to ulike interiørtemaer.

- Vi er meget fornøyde med prispunktene vi har oppnådd for Mazda MX-30 i Norge, sier produktsjef i Mazda Norge, Petter Chr. Grüner Brinch.

Han trekker frem flott design, kvalitetsfølelse og gode kjøreegenskaper som bilens styrker.

Prisen på MX-30 faller i samme område som mange av konkurrentene, deriblant Honda e, Mini Cooper SE, VW e-Golf, Nissan Leaf, og ikke minst Peugeot e-208 - som nylig ble kåret til Car of the Year 2020 i Europa.

Knapp rekkevidde?

Som i oktober, oppgis rekkevidden fortsatt til 200km ved kombinert kjøring etter WLTP testsyklus.

Dette tilsvarer bare rundt halvparten av de beste i kompaktklassen og kan ha noe å si for hvordan markedet reagerer på MX-30.

Rekkevidde for bykjøring oppgis til 262km.

Mazdas nye elbil minner om CX-30-modellen og har også omtrent de samme målene. MX-30 er 4,395 meter lang, 2,035 meter bred og 1,555 meter høy. Til sammenlikning kan fossilt drevne CX-30 vise til målene 4,39m/1,79m/1,54m.

I høst testet faktisk Elbil24 drivlinjen i Mazda MX-30, men dengang innpakket i karosseriet til CX-30.

Designet er imidlertid ikke det samme. Bakdørene er bakhengslede, noe kun BMW i3 kan vise til i dagens elbilmarked.

Bagasjerommet er på inntil 366 liter med alle seterygger oppe, og bilen er godkjent for taklast inntil 75 kg - ikke hengerfeste.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.