NYE VW ID.4: Slik skal den nye el-SUV'en fra VW se ut. Foto: VW.
NYE VW ID.4: Slik skal den nye el-SUV'en fra VW se ut. Foto: VW. Vis mer

VW ID.4

Nå er Volkswagens nye SUV rett rundt hjørnet

Storebroren til «den nye folkevogna» har verdenspremiere i september.

Publisert

Volkswagen bekrefter at serieproduksjonen av ID.4 er i gang, og verdenspremieren blir i slutten av september.

Det tyske bilkonsernet understreker sin ambisjon om å bli verdensledende på elektrisk mobilitet.

Etter ID.3, «den nye folkevogna» som nylig satte sine spor i en Elbil24-test, er det nå duket for den andre modellen i ID.-familien. Også denne produserer i Zwickau.

Satser stort

Den første elektriske SUV-en fra Volkswagen blir produsert karbonnøytralt.

– Med ID.4 utvider Volkswagen sitt tilbud med en elektrisk bil i det segmentet som vokser raskest i verden: klassen for de kompakte SUV-ene, sier Ralf Brandstätter, direktør for Volkswagen.

Etter ID.3 er dette den andre bilen på den modulære elektriske plattformen (MEB). Bilen skal bygges og selges i Europa, men senere også i Kina og USA.

– På denne måten skalerer vi MEB-plattformen for hele verden, og skaffer det bedriftsøkonomiske grunnlaget for suksessen til ID.-familien vår, forsetter Brandstätter.

Holder tidsplanen

Thomas Ulbrich er styremedlem i Volkswagen og har ansvar for e-mobilitet. Han forteller at Volkswagens endring mot e-mobilitet går helt etter tidsplanen.

Han mener det er en stor prestasjon av Volkswagen å komme i gang med produksjonsstarten til tross for de store samfunnsutfordringene i forbindelse med coronaviruset.

– Jeg berømmer og takker derfor hele laget til Volkswagen i Sachsen, og alle medlemmene av ID.-teamene. Der hvor det for kort tid siden ble bygget forbrenningsbiler, ruller allerede den andre modellen i ID.-familien av samlebåndet, sier Ulbrich.

Se sendingen fra produksjonsstarten til ID.4 her.

Stor investering

Fabrikken i Zwickau er viktig i systemendringene mot elektrisk mobilitet.

Ifølge Volkswagen er en stor bilfabrikk for første gang bygget helt om til bare å produsere elektriske biler. Volkswagen har investert 1,2 milliarder euro i dette, og all ombygging blir ferdigstilt før utgangen av året.

2021 blir det første helelektriske produksjonsåret i Zwickau. Da skal det produseres rundt 300.000 biler på MEB-plattformen.

Også i andre deler av verden forberedes nemlig produksjonen av e-SUV-en i høyt tempo. Fabrikken i kinesiske Anting er allerede i gang med forserieproduksjon, og i Chattanooga starter produksjonen av ID.4 i 2022.

Elbil fra bunnen

ID.4 er basert på den nye, helelektriske plattformen fra Volkswagen – MEB. Den er bygget som en elbil fra bunnen, slik at fordelene den elektriske fremdriften gir, kan utnyttes fullt ut.

Med en Cw-verdi på 0,28 og et skalerbart batterisystem, oppnår ID.4 rekkevidder på over 500 km (WLTP). I tillegg får bilen mye plass innvendig.

Ved lansering blir SUV-en bakhjulsdrevet, men elektrisk firehjulsdrift kommer også. Plasseringen av batteriet i sandwich-konstruksjonen under gulvet gir et lavt og dermed kjøredynamisk gunstig tyngdepunkt, og jevn vektfordeling mellom akslene, informerer Volkswagen.

Cockpiten til den elektriske SUV-en er klart strukturert og konsekvent digitalisert. Betjeningen gjøres i stor grad med berøringsflater og intuitiv stemmestyring.

Innen 2050

ID.4 er en viktig milepæl for Volkswagen på veien mot å nå klimamålene i Paris-avtalen: Innen 2050 skal konsernet være helt CO2-nøytralt.

Produksjonen i Zwickau er CO2-nøytral, slik at bilene blir overlevert til kundene uten CO2 fotavtrykk.

Den energikrevende batteriproduksjonen blir for eksempel gjort 100% med strøm fra fornybare kilder.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer