Opel Ampera-e

Nå får batteriprodusenten svi

Batteripakken på Opel Ampera-e og Chevrolet Bolt byttes. Det blir en svært kostbar affære for LG.

FÅR NYTT BATTERI: Alle Opel Ampera-e som ruller på norske veier, skal få nytt batteri. Det blir ingen billig affære, men for bileierne skjer byttet uten kostnad. Illustrasjon: General Motors
FÅR NYTT BATTERI: Alle Opel Ampera-e som ruller på norske veier, skal få nytt batteri. Det blir ingen billig affære, men for bileierne skjer byttet uten kostnad. Illustrasjon: General Motors Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.

(Elbil24): Etter minst sju batteribranner i Chevrolet Bolt, elbilen som ble solgt som Opel Ampera-e i Norge og resten av Europa, fattet produsenten General Motors en drastisk beslutning i sommer om å bytte batteripakke i samtlige biler som ble produsert mellom 2017 og 2019.

Det vil i praksis si alle biler av merket som ruller på norske veier. Ifølge Opel Norge dreier det seg om over 4000 Opel Ampera-e og noen hundre Chevrolet Bolt.

Legger vi til de 50.000 bilene som ble solgt i USA i perioden, samt alle som gikk til andre markeder, dreier det seg muligens om et sted mellom 60.000 og 70.000 biler - som alle skal få nytt batteri, og faktisk med noe høyere kapasitet enn originalbatteriet.

For biler som er produsert mellom 2020 og 2022, blir kun defekte batterimoduler byttet, ifølge General Motors. Ingen av de nyeste bilene har blitt solgt i Norge, i hvert fall ikke gjennom offisielle kanaler.

Tar nesten hele regningen

Dette er en svært omfattende og ikke minst kostbar operasjon, anslagsvis dreier det som en totalkostnad på rundt 2 milliarder amerikanske dollar (16,8 milliarder kroner).

Det er imidlertid ikke General Motors som har produsert de potensielt brannfarlige batteriene, men koreanske LG Energy Solutions. Og nå er kostnadsfordelingen endelig klar.

I en kunngjøring fra General Motors kommer det fram at de er blitt enige om at batteriprodusenten skal dekke inntil 1,9 milliarder dollar av regninga - altså rundt 16 milliarder kroner.

Dermed ser situasjonen vesentlig lysere ut for bilprodusenten, som altså slipper unna med «bare» 800 millioner kroner.

Er i gang

Ifølge ArsTechnica er selskapene allerede i gang med å bytte batteripakker på de første bilene, en jobb som i snitt tar to arbeidsdager pr bil, ifølge kilder nettstedet har vært i kontakt med.

De nye batteripakkene byr altså på bedre kapasitet (ca 8 prosent). Dessuten nullstilles samtidig batterigarantien, og gjelder for nye åtte år.

Da vi tidligere i høst snakket med informasjonssjef for Opel hos Bertel O. Steen, Stein Pettersen, sa han følgende om prosessen her i Norge:

- Det er over 4000 biler det er snakk om, så noe tid vil det ta. Dette har høyeste prioritet hos oss, og eiere blir kontaktet når det er deres tur. Vi har sett at noen har spekulert i at hele jobben vil ta to år, men det tallet kommer definitivt ikke fra oss. Dette må vi komme tilbake til så snart vi vet mer, avsluttet han.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer