Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.
(Elbil24): Etter minst sju batteribranner i Chevrolet Bolt, elbilen som ble solgt som Opel Ampera-e i Norge og resten av Europa, fattet produsenten General Motors en drastisk beslutning i sommer om å bytte batteripakke i samtlige biler som ble produsert mellom 2017 og 2019.
Det vil i praksis si alle biler av merket som ruller på norske veier. Ifølge Opel Norge dreier det seg om over 4000 Opel Ampera-e og noen hundre Chevrolet Bolt.
Legger vi til de 50.000 bilene som ble solgt i USA i perioden, samt alle som gikk til andre markeder, dreier det seg muligens om et sted mellom 60.000 og 70.000 biler - som alle skal få nytt batteri, og faktisk med noe høyere kapasitet enn originalbatteriet.

Gladnyhet: Får nytt og større batteri
For biler som er produsert mellom 2020 og 2022, blir kun defekte batterimoduler byttet, ifølge General Motors. Ingen av de nyeste bilene har blitt solgt i Norge, i hvert fall ikke gjennom offisielle kanaler.
Tar nesten hele regningen
Dette er en svært omfattende og ikke minst kostbar operasjon, anslagsvis dreier det som en totalkostnad på rundt 2 milliarder amerikanske dollar (16,8 milliarder kroner).
Det er imidlertid ikke General Motors som har produsert de potensielt brannfarlige batteriene, men koreanske LG Energy Solutions. Og nå er kostnadsfordelingen endelig klar.
I en kunngjøring fra General Motors kommer det fram at de er blitt enige om at batteriprodusenten skal dekke inntil 1,9 milliarder dollar av regninga - altså rundt 16 milliarder kroner.
Dermed ser situasjonen vesentlig lysere ut for bilprodusenten, som altså slipper unna med «bare» 800 millioner kroner.

Avslørt: Audi, Skoda, VW og Cupra får betydelig økt ladefart
Er i gang
Ifølge ArsTechnica er selskapene allerede i gang med å bytte batteripakker på de første bilene, en jobb som i snitt tar to arbeidsdager pr bil, ifølge kilder nettstedet har vært i kontakt med.
De nye batteripakkene byr altså på bedre kapasitet (ca 8 prosent). Dessuten nullstilles samtidig batterigarantien, og gjelder for nye åtte år.
Da vi tidligere i høst snakket med informasjonssjef for Opel hos Bertel O. Steen, Stein Pettersen, sa han følgende om prosessen her i Norge:
- Det er over 4000 biler det er snakk om, så noe tid vil det ta. Dette har høyeste prioritet hos oss, og eiere blir kontaktet når det er deres tur. Vi har sett at noen har spekulert i at hele jobben vil ta to år, men det tallet kommer definitivt ikke fra oss. Dette må vi komme tilbake til så snart vi vet mer, avsluttet han.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.