NÅ: Fjerner momsfritak for ALLE elbiler

Isteden vil det bli innført en tilskuddsordning, foreslår regjeringen.

BLIR MOMSBELAGT: Norges mest registrerte bil så langt i 2022, Tesla Model Y, koster mer enn 500.000 kroner, og vil dermed bli dyrere å kjøpe fra 2023, dersom regjeringen får det som de ønsker. Foto: Bjørn Eirik Loftås
BLIR MOMSBELAGT: Norges mest registrerte bil så langt i 2022, Tesla Model Y, koster mer enn 500.000 kroner, og vil dermed bli dyrere å kjøpe fra 2023, dersom regjeringen får det som de ønsker. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå

(Elbil24): I dag legges revidert nasjonalbudsjett fram, og her foreslår regjeringen å fjerne momsfritaket for alle elbiler fra neste år. Det var NRK som omtalte dette først.

Som en erstatning for momsfritaket, vil regjeringen i stedet innføre en tilskuddsordning, slik blant annet Sverige har. Denne skal være så god at det vil tilsvare momsfritaket for kjøpsbeløp opp til 500.000 kroner.

Det skulle bety at alle biler som koster opp mot 500.000 kroner i dag uten moms, ikke bli dyrere. Biler som derimot koster mer enn 500.000 kroner uten moms, bli dyrere - deriblant noen av Norges mest populære.

Tesla Model Y er for eksempel Norges mest registrerte modell så langt i år, og den har en startpris på 549.900 kroner. Med moms blir prisen 686.250. Hvis fradraget fastsettes til maks 125.000 kroner (som tilsvarer moms på en bil til 500.000 kroner), vil den nye startprisen bli 561.250 kroner.

En bil til 900.000 kroner i dag, vil derimot bli 100.000 kroner dyrere, dersom fradraget fortsatt er 125.000 kroner.

- Ikke lenger bare dyre biler med lang rekkevidde

- Vi varsler dette nå, for å gi forutsigbarhet for bilkjøpere og bilbransjen, sier finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp).

- Vi skal fortsatt støtte opp om de som vil kjøpe en vanlig elbil, men det er ikke felleskapets jobb å finansiere kjøp av de dyreste og flotteste elbilene for de som har råd til det, sier han.

Han legger vekt på at det ikke lenger bare er de dyreste bilene som byr på lange rekkevidder.

- I dag får man kjøpt elbiler med lang rekkevidde i alle prisklasser. Vi mener derfor at det er riktig at de som velger å kjøpe de dyreste bilene også betaler noe merverdiavgift til fellesskapet, sier finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp).

Kritiske

De fleste hadde forventet at det etter hvert skulle innføres moms på elbiler på kjøpsbeløpet som overstiger 600.000 kroner. Regjeringens nye forslag framstår som innskjerpende i så måte.

Nå er blant annet Norsk Elbilforening ute og kritiserer endringsforslaget.

– Hele elbilpolitikken settes i spill. Dette er en ubegripelig dårlig ide. Det håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Det spenner bein under NOrges mest vellykkede klimatiltak, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk Elbilforening, til NRK.

Kun forslag

Det er imidlertid viktig å understreke at dette er et forslag, og ikke nødvendigvis det som blir stående i neste års statsbudsjett. Vi kjenner foreløpig heller ikke detaljene om hvordan tilskuddsordningen vil fungere i praksis.

I det reviderte nasjonalbudsjettet skriver regjeringen at de vil komme tilbake til den endelige utformingen av ordningen i statsbudsjettet for 2023.

Omleggingen vil tre i kraft fra 1. januar 2023, dersom den blir vedtatt.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.