Tesla Supercharger v4

Nå forsvinner hullet

Nå bygges den første v4-superchargeren i Europa. Den er først og fremst en god nyhet for folk som ikke har Tesla.

FORSVINNER: Hullet i midten på Teslas V3-Superchargere blir nå borte. På de nye laderne henger kabelen på siden. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
FORSVINNER: Hullet i midten på Teslas V3-Superchargere blir nå borte. På de nye laderne henger kabelen på siden. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Lenge var det kun Teslaer som fikk ladet på Teslas Superchargere, men for et års tid siden begynte produsenten å åpne enkelte stasjoner for at også andre bilmerker kunne lades på deres stasjoner.

I den siste prisundersøkelsen utført av Tesla Owners Club Norway (TOCN) kommer det frem at 81 av de totalt 102 stasjonene i Norge også kan brukes av folk som ikke har en Tesla.

Det skjer imidlertid ikke alltid helt problemfritt.

Vi forsøkte å lade en Polestar 2 på en Tesla-ladestasjon. Vis mer

Kort kabel

Utformingen på Tesla-laderne som står rundtom i Norge er slik at de har et hull i midten, og det er der ladekabelen er festet. Alle Teslaer har ladeporten på venstre side bak, så om man rygger inn en Tesla er kabellengden helt perfekt.

For biler som har ladeporten på høyre side bak, eller bak forhjulet foran, blir kabelen imidlertid for kort, og mange må derfor ty til kreative løsninger for å få ladet – typisk der de opptar en ladeplass ekstra.

Nå kommer v4

Supercharger-stasjonene rundtom i Norge finnes i to utgaver, enten 2. eller 3. generasjon. Forskjellen på disse to er først og fremst at v3-laderne kan gi 250 kW makseffekt, mens v2-laderne nøyer seg med 150 kW.

I Harderwijk i Nederland bygges nå den første europeiske V4-Superchargerstasjonen. Den skal få 16 ladestolper og være ferdig i løpet av andre kvartal. Foto: Electricfelix/YouTube
I Harderwijk i Nederland bygges nå den første europeiske V4-Superchargerstasjonen. Den skal få 16 ladestolper og være ferdig i løpet av andre kvartal. Foto: Electricfelix/YouTube Vis mer

Da Elon Musk nylig la frem sin tredje såkalte «Master plan», ble det også nevnt at selskapet begynte å rulle ut de nye v4-superladerne.

Disse har det vært rykter om en stund etter at skisser ble lekket, og skissene er nå langt på vei bekreftet på stasjonen som nå bygges i Harderwijk, cirka seks mil utenfor Amsterdam.

Skissene fra Tesla viser at den nye laderen er vesentlig høyere enn V3-utgaven, men at kabelen nå blir hengende på siden. Ill: Tesla
Skissene fra Tesla viser at den nye laderen er vesentlig høyere enn V3-utgaven, men at kabelen nå blir hengende på siden. Ill: Tesla Vis mer

V4-superladerne er vesentlig høyere enn tidligere utgaver, og foreløpig har ikke Tesla sagt noe om at makseffekten økes, men uthulingen er borte og kabelen, som nå har blitt lengre enn før, henger nå på siden.

Det ser dermed ut at det faktisk er folk som ikke eier en Tesla som får mest utbytte av den nye generasjonen ladestasjoner. Skjønt vil nok også Tesla-eiere like at «fremmede» biler ikke opptar mer enn én ladeplass.

Åpner i USA

Nylig ble det også klart at Tesla åpner for at andre biler kan lade på deres ladestasjoner i USA. Her er det nok et hinder på veien, og det er at Teslas amerikanske biler har en egen type ladeport, NACS (North American Charging Standard), som praktisk talt ingen av konkurrentene har. De bruker CCS, som vi også er vant med her i Europa.

I USA har Tesla en egen ladeport. For at andre biler skal få ladet på Teslas Superchargere der, må de bruke en «magic port». Foto: Tesla
I USA har Tesla en egen ladeport. For at andre biler skal få ladet på Teslas Superchargere der, må de bruke en «magic port». Foto: Tesla Vis mer

Teslas løsning i USA var derfor å lage en såkalt «magic port», altså en overgang man kobler på ladekabelen og som da gir en CCS-plugg som kan brukes til ladinga.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.