Xpeng G6

Nå går de i strupen på Tesla Model Y

Den nye elbilen både ser lik ut og får nærmest identiske mål som markedslederen.

TESLA-INSPIRERT?: Xpeng G6 har mange likhetstrekk med Tesla Model Y - blant annet er flere av målene identiske. Foto: Xpeng
TESLA-INSPIRERT?: Xpeng G6 har mange likhetstrekk med Tesla Model Y - blant annet er flere av målene identiske. Foto: Xpeng Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Model Y har blitt en gedigen suksess for Tesla, i nær sagt alle markeder den er blitt lansert - ikke minst i Norge.

Bilen ble den desidert mest registrerte bilen her til lands i rekordåret 2022, og er enda mer suverene på registreringslistene så langt i år. Hele 6398 eksemplarer er registrert i årets tre første måneder.

Til sammenligning ligger Toyota bZ4X på andreplass, med 1285 eksemplarer, ifølge elbilstatistikk.no.

At dominansen har økt, kan til dels tilskrives Teslas overraskende priskutt i januar, som kom etter at flere konkurrenter hadde skrudd opp prisene. Dette har skapt hodebry i bransjen, og flere har svart med å kutte prisene.

Tydelig inspirert av markedslederen

Samtidig lar enkelte produsenter seg inspirere av Tesla-designen, ikke minst kinesiske Xpeng. De er aktuelle med flere modeller i markedet, deriblant modellen P7, som har mange likhetstrekk med Tesla Model S og 3.

Og nå er de snart på banen med en bil som går rett i strupen på Model Y. Ikke bare ser Xpeng G6 lik ut, den har også de samme målene - omtrent på centimeteren, med unntak av at den er 2,5 centimeter høyere.

Dette kommer fram i et internt brev fra Xpengs egen organisasjon, skriver blant andre Electrive.net.

Foto: Xpeng
Foto: Xpeng Vis mer

I brevet kommer det videre fram at bilen er bygd på 800V-arkitektur, den samme som sitter i den kommende, store SUV-en Xpeng G9. Det kan bety at og G6 vil kunne lades svært raskt (inntil 480 kW effekt i enkelte markeder).

G6 skal ifølge brevet komme i tre forskjellige versjoner, to av dem med én elmotor og drift på to hjul, og en med firehjulsdrift og en elmotor på hver aksel.

Pris er alltid interessant å se på i slike sammenhenger, og i Kina ventes Xpeng G6 å koste fra rundt 300.000 kroner, omregnet til norsk valuta. I Kina starter Model Y-prisene på rundt 400.000 kroner - så her kan Xpeng ha et kjøpsargument - hvis innholdet i brevet stemmer.

Flere medier melder om at G6 ventes å få offisiell premiere under Auto China-messen 21. april.

Fortsetter etter videoen

SLEEPING KIT: Xpeng G9 leveres med en smart overnattingsløsning for alle som bestiller bilen før 31. mars. I videoen får du se hvordan den fungerer! Vis mer

Vil ikke bekrefte

Og så kommer det store spørsmålet: Vil G6 være en aktuell modell for det norske markedet? Vi spurte pressesjef Knut Arne Marcussen i Xpeng Motors Norway. Han sier han ikke kan kommentere denne bilen konkret, fordi opplysningene stammer fra en lekkasje i kinesiske medier.

- Det jeg derimot kan si er at Xpeng har store ambisjoner og har tidligere kunngjort at vi vil slippe én til to nye bilmodeller i året framover. Xpeng utvikler tre ulike plattformer til forskjellige segmenter, og med dette forplikter vi oss til å skape sofistikert design og teknologi også til europeiske kunder, sier Marcussen til Elbil24.

Liten aktør

Xpeng er fortsatt en liten aktør på markedet, og har den siste tiden opplevd fallende salgstall. I februar ble det ifølge Insideevs.com levert kun 6010 biler, som er 3,5 prosent færre enn samme måned i fjor.

Det er likevel ikke noe å si på ambisjonene. Her hjemme setter Xpeng sin lit til at SUV-en G9 kommer til å bli en suksess, en bil de selv mener framstår som skreddersydd for Norge. Du kan lese mer om den her:

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.