Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Den gjør 0-100 på 2,1 sekunder og har rekkevidde på 60 mil – det er mye å like med nye Tesla Model S Plaid.
Men én detalj er det svært delte meninger om. Da bilen ble lansert kom den kun med et såkalt «yoke»-ratt.

Som du ser på bildet er dette en helt annen innretning enn man er vant med. Yoken går ikke hele veien rundt som et vanlig ratt og er i tillegg rett i bunnen. En fordel er dermed at du enkelt kan se instrumentpanelet.
Vanskelig blinking
Samtidig har Tesla fjernet spakene på høyre og venstre side. Blinklysene finner du nå som to knapper på venstre side av yoken, og girvelgeren er nå å finne på den store skjermen.
Særlig i rundkjøringer og lignende kan det være knotete å blinke seg ut, siden blinklysene da brått kan befinne seg opp/ned og på høyre side.
Flere har kritisert Tesla nettopp for at bilen derfor kan være vanskelig å håndtere i bymiljøer eller på glatte veier, særlig siden rattutslaget følger den tradisjonelle 14:1-oppskriften og ikke har en progressiv tilnærming.
Heller ikke Fred Magne Skillebæk i Elbil24 var fryktelig begeistret for den nye styreinnretningen. Vi ser på dette og mer til i vår fyldige gjennomgang av Model S Plaid her:
Kan nå fås med ratt
Besøker du Teslas bestillingsside nå, har selskapet lagt til et nytt valg når du konfigurerer bilen, og det er nettopp at du kan få den med et helt vanlig ratt. Dette gjelder både Plaid-versjonen og den «vanlige» 2023-utgaven av Model S. Og det samme for de to Model X-variantene.
Ja, faktisk er det rattet som er huket av som standard, så du må aktivt velge yoke om du vil ha det. Begge innretninger har samme prislapp.

Fremdeles er det ingen spaker å se på bildene, så styringen av blinklys er fortsatt å finne på rattet.
Tesla-sjef Elon Musk har tidligere fortalt at selskapet jobber med et progressivt rattutslag, men at det er fortsatt er noen år unna.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.