Nå kommer lynladerne:

Nå har de første lynladerne åpnet

Skal kunne lade opp til en mil i minuttet.

LYNLADERE: Slik ser de nye lynladerne fra Fortum ut. De kan levere opptil 175 kW effekt. Foto: Fortum
LYNLADERE: Slik ser de nye lynladerne fra Fortum ut. De kan levere opptil 175 kW effekt. Foto: FortumVis mer

Denne artikkelen er sponset av Elbil24 PRO-medlemmer.

(Elbil24):

Ladehastighet er et tilbakevennende tema for elbilister. Spesielt på vintertid kan kalde temperaturer fører til betydelig lengre ladetid enn man har lyst på.

Med den nye generasjonen biler, kan flere biler ta imot energi med en effekt på opptil 150 kW under lading. På sikt kommer også Porsche Taycan, Aston Martin, og flere andre som kan ta opp til 350 kW.

Frem til nå har det imidlertid ikke vært ladere på markedet som kan gi så mye effekt.

Men dette er i endring.

Første lader åpnet

Allerede denne uken kan den første lynladeren tas i bruk her i landet.

Fortum satte nemlig opp en lader som kan levere 175 kW, forteller teknisk sjef i Fortum Charge & Drive, Morgan Lind til Elbil 24.

- Onsdag 6. februar var vår lynlader ved Shell 7 Eleven på Nygårdskrysset ved Ski utenfor Oslo ferdig ombygget for å kunne levere 175 kW ladeeffekt. Her vil en Audi e-tron kunne ta imot 1 mil rekkevidde pr minutt ladetid i perioden ladeeffekten er på sitt høyeste.

Og flere er under oppføring, sier Lind.

- I løpet av cirka to uker installerer og idriftsetter vi en lynlader ved vårt eksisterende ladested ved Skøyen i Oslo, og ved vårt nye ladested ved McDonalds sine nye restaurant langs E6 i Rygge utenfor Moss.

INNSTALLERER LADERE: Teknisk sjef i Fortum Charge & Drive, Morgan Lind, sier de er i full gang med å sette opp lynladere. Foto: Fortum
INNSTALLERER LADERE: Teknisk sjef i Fortum Charge & Drive, Morgan Lind, sier de er i full gang med å sette opp lynladere. Foto: Fortum Vis mer

- Så kommer det lynlader på Esso Rønvik i Bodø, i tillegg til om lag femten-tyve lokasjoner til rundt i landet innen kort tid. Vi vil også supplere allerede eksisterende og populære lokasjoner med et lynladetilbud, sier Lind.

Kun CCS foreløpig

Det er foreløpig kun CCS-uttaket som kan levere denne effekten, mens CHAdeMO fremdeles vil være begrenset til 62,5 kW. Men Fortum håper å kunne oppgradere også CHAdeMO-kablene i løpet av 2019.

- Fortums lynladere vil også relativt enkelt og rimelig kunne oppgraderes til en effekt på 350 kW og støtter også samtidig lading på de to uttakene, men bilene deler da imidlertid effekten.

- Lynladerne kan vi også sette opp med to CCS-kabler dersom vi ser dette kan være aktuelt. Foreløpig bestykker vi dem med en kabel av hver type, sier Lind.

Blant bilene som foreløpig kan ta imot mest effekt, er:

  • Audi e-tron: 150 kW
  • Hyundai Kona: 100kW
  • Kia e-Niro: 100kW
  • Jaguar I-pace: 100 kW
  • Tesla Model 3: 120kW

Flere leverandører underveis

Ladeleverandøren Ionity jobber også med sine lynladere. Foreløpig har de ventet på væskeavkjølte kabler som må brukes når så mye effekt skal fra ladestasjonen til bilen, og disse er underveis, sier Jahn Ihle i Ionity.

IONITY: Ionity planlegger flere lynladere som denne på Kjerlingland. Foto: Fred Magne Skillebæk.
IONITY: Ionity planlegger flere lynladere som denne på Kjerlingland. Foto: Fred Magne Skillebæk. Vis mer

Han forteller at de stasjonene som er satt opp skal kunne levere maks ytelse i løpet av første kvartal 2019.

Ionitys lynladere vil da kunne levere 150 kW på 400V og 350 kW på 800V.

Samtidig jobber Tesla med sette opp Model 3 kompatible CCS ladere i hele Europa. Noen av disse er allerede oppe.

Disse skal gi den nye Teslaen en ladeeffekt på 120 kW, og kan også brukes på nyere Tesla S og X modeller ved hjelp av en adapter, skriver electrek.com