Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene, og en rekke gode medlemsfordeler.
(Elbil24:) Den voldsomme veksten i elbilsalget har ført til ladeproblemer og krangling i mange borettslag. Elbilforeningen tok tak i problemet for noen år siden, og fremmet et forslag om laderett. Nå ble endringen i borettslagsloven vedtatt i Stortinget. Vedtaket gjør at det blir mye enklere for elbileiere i borettslag å få tilgang til lading. For dem som bor i sameier har laderetten vært virksom siden 2017, nå vil den også gjelde de som bor i borettslag.

Ber om hjelp til borettslag: - Har ingen tid å miste
Laderetten
- Nå har alle som har rett til parkering i borettslaget også rett til å sette opp et ladepunkt, forklarer Unni Berge. Hun er leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Elbilforeningen.
Har du egen parkeringsplass, kan du sette opp eget ladepunkt, etter avtale med styret. Parkerer du på fellesparkering er det styret som avgjør plasseringen.

Du må betale ladepunkt og strøm selv
Hovedregelen er at ladeinfrastruktur og eventuell oppgradering av strømnettet fordeles på felleskostnadene til borettslaget, slik man gjør med andre investeringer. Selv om man som beboer ikke eier elbil akkurat nå, så kan man få nytte av investeringen senere. Det samme gjelder når ladepunktet settes opp på felles parkering. Har du egen parkeringsplass i et felles garasjeanlegg tar du kostnaden for selve ladepunktet. Strømmen skal betales av den som lader.

Lanserer ny bildelingstjeneste
Bevisbyrden hos styret
Tidligere har styret i et borettslag kunnet stoppe etablering av et ladeanlegg, men nå kreves det en saklig, dokumenterbar grunn. En mulig saklig grunn kan være at kostnaden blir urimelig høy.
Eksperthjelp
Planlegges det ladeanlegg i ditt borettslag finnes det eksperthjelp til planleggingen. Bor du i Oslo eller Viken tilbyr elbilforeningen en egen laderådgivning.

Forbauset over utviklingen: - Bildet er snudd på hodet
- Installasjon av ladeanlegg er helt nytt for mange borettslag, og det kan bli en ganske komplisert, forklarer Berge. I Elbilforeningen har vi en egen avdeling med eksperter som kan hjelpe boligselskapet med å tilrettelegge for en god prosess når det skal etableres lading av biler.
Støtteordninger
I Oslo kan borettslag eller sameier motta tilskudd til oppgradering eller etablering av ladeinfrastruktur. Det er Oslo kommune som har etablert ordningen, og dette er kriteriene:
Tilskuddet skal gå til oppgradering/etablering av ladeinfrastruktur i borettslag og sameier, for å legge til rette for etablering av ladestasjoner.
· Tilskuddsbeløp er maksimalt 20% av godkjente investeringskostnader, og begrenset oppad til 5 000 kroner per ladepunkt.
· Maksimalt tilskuddsbeløp per borettslag eller sameie er 1 000 000 kroner.
· Det er bare faste installasjoner som borettslaget eller sameiet selv eier som kan støttes.
Ferdig pakke
Hele oppgaven kan settes ut om man vil minimere egeninnsatsen, men det kan ha en kostnad på lang sikt, som elbilforeningen påpeker. Da gjøres finansieringen og utførelsen av en ekstern aktør. De eier anlegget, og den enkelte elbileier går inn på en abonnementsordning.
Et av selskapene som har spesialisert seg på levere ferdig finansierte ladeanlegg til sameier og borettslag er Ladeklar.
- Vi leverer ferdige anlegg klar til bruk, forklarer Stian Bjørhei. Han er leder i Ladeklar. - Vi står for hele jobben pluss finansieringen. Da går den enkelte elbileieren inn på en abonnementsmodell, og betaler en fast sum per måned. Prisen er avhengig av investeringskostnaden, og antall parkeringsplasser i borettslaget. I tillegg kommer en engangsavgift og strømforbruk.
Abonnementsprisen ender vanligvis på rundt 300 kroner per måned, og strømprisen er basert på spotpris med 5 øre påslag per kWt. Engangsavgiften starter på 2500 kroner.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.