Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Elbil24 skrev nylig om den nye versjonen av Teslas ladestasjoner, gjerne kalt Tesla Supercharger.
Denne kommer nå i versjon 4, noe som blant annet innebærer denne endringen:

Nå forsvinner hullet
Ny ladekabel
Nå skriver flere internasjonale nettsider, deriblant InsideEVs, at Teslas første V4-ladere nå er åpnet for testing i Nederland. Youtuberen Electricfelix er blant de første som har vært til stede og han har dokumentert ladeopplevelsen.
Noe av det første han bemerker er den mye omtalte ladekabelen, som på V4-laderne er betydelig lengre enn tidligere.
Dette kommer veldig godt med for elbilister som ikke kjører Tesla. På V3-laderne blir kabelen for kort om du har ladeporten på høyre side bak eller ved forhjulet foran. Dette har gjerne resultert i kreative parkeringer i et forsøk på å få koblet til laderen, noe som igjen har gått utover andre ladekunder.
Den nye V4-ladekabelen er festet på venstre siden av ladestolpen, mens ladepistolen er plassert på høyre side. Her ser du en skisse av hvordan V4 (til venstre) og V3 (til høyre) ser ut:

Inntil 600 kW effekt?
Det er foreløpig ikke kjent hva som er ytelsene til de nye V4-laderne, men nettstedet Teslarati viser til en plakat hvor egenskapene oppgis å være inntil 1000 volt og 615 kW.
Plakaten viser fremdeles utgangseffekten ved 250 kW. At de nye V4-laderne har 1000 volt tilgjengelig viser at Tesla har klargjort for den signaliserte overgangen til 800V-lading.
Når 800V-lading faktisk blir en realitet, er ikke gitt, men Tesla tar stadig grep for å forbedre ladetilbudet sitt. Nylig ble det klart at Tesla åpner for at andre biler kan lade på deres ladestasjoner i USA.
I Norge skjedde dette på et tidligere tidspunkt. I den siste prisundersøkelsen utført av Tesla Owners Club Norway (TOCN) kommer det frem at 81 av de totalt 102 stasjonene i Norge også kan brukes av folk som ikke har en Tesla.
Supercharger-stasjonene i Norge finnes i to utgaver, enten 2. eller 3. generasjon. Forskjellen på disse to er først og fremst at v3-laderne kan gi 250 kW makseffekt, mens v2-laderne nøyer seg med 150 kW.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.