(Elbil24):
For akkurat to år siden kunne vi melde at elbil nummer 100.000 i Norge ble registrert. Halvannet år før det hadde vi bare 50.000.
I disse dager er vi i ferd med å runde elbil nummer 200.000 her til lands.
Takten så langt ser altså ut til å ha vært en dobling hvert annet år, pluss minus. Eventyret startet for alvor å 2011 med Nissan Leaf, og deretter BMW i3 og Tesla Model S fra 2013. I 2025 skal det selges kun nullutslippsbiler her til lands.

Heftig bruktmarkedet for elbiler
Om vi legger beregninger fra Transportøkonomisk Institutt til grunn, så bør vi ha 400.000 elbiler på veien innen utløpet av 2020 for å være i rute til 2025-målet.
Det betyr at rundt 65 prosent av personbilsalget de neste to årene må være hydrogen- eller batterielektrisk. Dette kan virke ambisiøst, med viten om at dette markedet hittil i år er på ca. 30 prosent.
Samtidig vet vi at det allerede i 2019 introduseres en lang rekke nye modeller. De 26 modellene som finnes per i dag får selskap av ytterligere 15 full-elektriske modeller. Det betyr likevel ikke at alle bilene vil bli tilgjengelig i veldig stor grad.
Det er fortsatt en lang rekke modeller som kun kommer i mindre antall, og da hjelper det aldri så lite at kundene står i kø.
40.000 på venteliste
Biler som Hyundai Kona, Kia e-Niro, Opel Ampera-e, og flere til, er biler som langt fra kan leveres i ønsket antall. Og det er her skoen trykker for de fleste.
Etterspørselen er større en tilgangen.
Strengt tatt er det kun Nissan Leaf, Tesla og til dels BMW i3 som kan leveres i takt med etterspørsel. Slik det nå ser ut blir Tesla leveringsdyktige i godt monn av Model 3, mens Kia har meldt at de antagelig ikke får mer enn 2.000 eksemplarer av deres nye e-Niro, en bil det står 5.000 håpefulle på venteliste for.

Dette sa vi da bil nummer 100.000 var et faktum.
Utover 2019 skal det lanseres en rekke nye modeller, men det er ikke ventet at det store antallet kommer før 2020 av disse heller, og det av en grunn.
De nye utslippsmålene på 95 gram, som Norge også er en del av, trer først i kraft fra 2020. Det vil dermed være i enhver bilprodusents ønske at så mange av bilene heller blir levert i 2020 enn i 2019, nettopp for å trekke ned gjennomsnitts utslipp fra bilflåten til å bli under den magiske grensen på 95 gram, når dette trer i kraft.
Klarer de ikke dette vanker det store bøter.
Rasler med sablene

Optimismen råder: Forventet eksplosjon i elbilsalget, og mer enn dobling i 2018.
Samtidig begynner det å bli en uro blant enkelte politikere, som nå mener det snart er på tide å innskrenke deler av de gode man får ved å kjøpe elbil. Nylig kom forslaget fra klimapolitisk talsmann i Frp, Gisle Saudland, om å innføre moms på elbiler. Om ikke nå, så senest fra 2021.
Dette henger også sammen med tidligere uttalelser om at elbilen skal være fredet ut 2020.
Men Saudland får sterk motstand, både fra Transportøkonomisk Institutt, og fra Sondre Hansmark i Unge Venste, forteller NRK.
Til NTB skal Hansmark ha sagt: -Helt idiotisk. Vi står midt oppe i en elbilrevolusjon. I september var halvparten av nybilsalget elbiler. Dette kommer ikke av seg selv. Elbilfordelene må fortsette.
Flere vil ha penger
Men staten er ikke eneste aktør som ikke tjener penger på elbiler. Heller ikke bilbransjen klarer å hente fortjeneste på disse bilene. De koster foreløpig mye å utvikle, og produseres enn så lenge i veldig små antall.

Er Norge alene om å elektrifisere bilparken?
Etter hvert som markedet går mer og mer over til elbiler må dette endre seg for at de skal få en driftsmargin.
Dersom dette slår inn samtidig som Regjeringen legger til moms eller engangsavgifter, så kan håpet om en fornuftig priset elbil være over fortere enn vi aner. Uten subsidier er elbiler fortsatt i en for tidlig fase til at prisene har normalisert seg, og blitt hvermannsens etter at avgifter er lagt til for fullt.
I hvert fall om det skal selges 200.000 nye elbiler i løpet av de neste to årene, noe som er det samme som er solgt til nå.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.