Åpner for bestilling

Nå kan alle bestille Tesla Model 3

Samtidig oppjusteres rekkevidden.

I SALG: Nå kan alle konfigurere seg en Tesla Model 3, og leveringstiden er visstnok ikke lang. Foto: Fred Magne Skillebæk
I SALG: Nå kan alle konfigurere seg en Tesla Model 3, og leveringstiden er visstnok ikke lang. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

(Elbil24):

Frem til nå har man måtte ha stått som reserverasjonsholder for en Tesla Model 3 for å kunne spesifisere og bestille seg en bil.

Nå har Tesla åpnet konfiguratoren for alle. Det betyr at alle nå kan gå inn og bygge sin egen bil, og se hva den vil koste.

Det er tydelig at Tesla også har fått opp dampen på produksjonen, for de skal være leveringsdyktige på nye bestillinger allerede fra mars måned.

Oppgradert rekkevidde

I første omgang er det bilen med lang rekkevidde som produseres for det europeiske markedet, og man kan i tillegg bestille Performance-utgaven, som gir høyere ytelse og noen ekstra funksjoner.

Nytt er også at Tesla Model 3 Long Range nå får oppjustert rekkevidde til hele 560 km etter den nye WLTP-standarden – og det for en startpris på 464.020 kroner, inkludert dokumentavgift og vrakpant.

Tesla Model 3 har dermed en svært god kombinasjon på rekkevidde og pris. Vi må regne litt før vi kan utnevne den til vinner i pris vs. Rekkevidde, men om den nå ikke topper statistikken, så er den helt der oppe.

Skulle du velge en Performance-utgave, så ryker du på 555.320 kroner inkludert de samme avgiftene.

De ovennevnte utgavene er slettes ikke dårlig utstyrt fra start. Man får en bil med firehjulsdrift, ettersom de har en motor foran og en bak, og en bil som gjør sprinten til 100 km/t unna på 4,8 sekunder. Toppfarten er oppgitt til 233 km/t.

Bagajerommet er mer enn stort nok til å romme barnevogn, om så skulle være behovet, og den har en stor frunk under panseret i tillegg.

Godt utstyrt

Tradisjonen tro har Tesla puttet på med spesialiteter, som midtplassert skjerm for de fleste funksjoner, og man kan bestille merkets mye omtalte Autopilot som tilleggsutstyr for 41.800 kroner i tillegg. Skulle du ønske å oppgradere til dette i ettertid, så ryker du på 59.000 kroner for samme pakka.

Om ikke annet vil bilene som har dette være foretrukket i bruktmarkedet i ettertid.

Det er også verdt å merke seg at man ikke får adaptiv fartsholder uten denne pakka, noe som nesten er vel så vesentlig som autopiloten i seg selv.

Det vi faktisk er mest imponert over er at Tesla har klart å spa unna den lange køen av reservasjonholdere såpass kjapt, og deretter gjort bilen leveringsdyktig så raskt som de nå ser ut til å ha klart.

Tesla produserte 90.700 biler i fjerde kvartal 2018, noen biler under sine egne produksjonsmål, og droppet av den grunn 8 prosent på børsen.

Det er uansett for tidlig å si noe om stabiliteten i produksjonsantallene, noe vi først får se når sommeren nærmer seg. Da har mange fått bilen allerede, selv her til lands.