Nye lademuligheter for model X og S:

Nå kan alle Teslaer få CCS

Men trenger man det egentlig?

CCS-ADAPTER: Fremover vil alle nye biler av modellene X og S få med en CCS-adapter som standardutstyr. Foto: Tesla
CCS-ADAPTER: Fremover vil alle nye biler av modellene X og S få med en CCS-adapter som standardutstyr. Foto: TeslaVis mer

Kjære elbil-entusiast

Denne artikkelen er sponset av Elbil 24 Pro-medlemmer.
Støtt Norges ledende nettavis for elbil.

Bli medlem

(Elbil24):

Folke-Teslaen Model 3 skiller seg fra de foregående modellene S og X på flere måter. Prisen er mye lavere, den har en større ladehastighet, men også en annen ladekontakt.

For mens de eldre modellene har type 2-ladere, er Model 3 utstyrt med CCS-lader.

Nå skal også S og X følge etter.

Adapter

Alle versjoner av Model S og X produsert etter 1. mai 2019 vil nemlig få med en CCS-adapter i standardutstyrspakken.

For at denne skal passe er også selve ladeporten ombygget på fabrikken.

Men også de eldre versjonene kan få adapter, men mot en tilleggspris. Årsaken er at ladeporten må bygges om, forklarer kommunikasjonssjef i Tesla Norge, Even Sandvold Roland.

– Biler som er produsert før 1. mai må bygges om for å kunne bruke en CCS-adapter. Prisen for dette, inkludert selve adapteren vil ligge, på 4.873 kroner. Vi vil åpne for bestilling av servicetimer for retrofit etter 1. juni.

Lade raskere?

En Model 3 har betydelig høyere ladekapasitet enn Model X og S, men CCS-adapteren vil dessverre ikke endre på dette. Kapasiteten vil fremdeles ligge på opptil 120 kW.

Tesla-eiere er allerede godt dekket gjennom Supercharger-nettverket, som teller 51 stasjoner i Norge med til sammen 632 ladeplasser. De fleste av disse er type 2-ladere. Så hva skal man da med en sånn adapter, spør vi Roland.

– De aller fleste lader hjemme eller på jobb, og da vil man kanskje ikke ha så stort behov for en slik adapter. Men for dem som reiser langt, og kanskje også utenlands, så vil en slik adapter kunne gi de mer ladefleksibilitet.

På såkalte tredjepartsladere, altså ladere som ikke er levert av Tesla, benytter mange seg av nettopp en lader med CCS-standarden. Sandvold mener derfor at Tesla-kunder, med en adapter, vil ha større mulighet til å benytte seg av andre aktører dersom det er hensiktsmessig.

Framtidas lading

Flere og flere produsenter på det europeiske markedet går over fra type 1 eller type 2-ladere til CCS-lader. CCS er anslått å skulle bli den nye standarden på markedet.

Det er derfor også ventet at den kommende Model Y vil utstyres med CCS.

Også stadig flere Tesla Superchargere får CCS-kontakt, som også vil kunne gi større fleksibilitet på valg ved Supercharger-stasjoner.