BMW iX - pris, levering og tekniske spesifikasjoner

Nå kan du bestille BMW iX

BMWs nye «norgesbil» er bygd som elbil fra bunnen av, og kan skilte med 60 mil WLTP-rekkevidde. Her finner du priser, spesifikasjoner og leveringstidspunkt.

REN ENBIL: I motsetning til iX3 er iX bygd som elbil fra bunnen av. Det betyr blant annet helt flatt gulv og meget romslig kupé. Foto: BMW
REN ENBIL: I motsetning til iX3 er iX bygd som elbil fra bunnen av. Det betyr blant annet helt flatt gulv og meget romslig kupé. Foto: BMW Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): «En perfekt storm av en elbil som fyller alle norske ønsker og krav», skrev vi da vi forhåndsomtalte BMW iX i november. Og ja, BMW iX kan virkelig vise seg å bli en norgesfavoritt, med firehjulstrekk, god bagasjeplass, høy bakkeklaring (nesten 20 centimeter), varmepumpe, høy hengerkapasitet og gode ytelser - ikke minst når det gjelder rekkevidde.

For dybdeinformasjon om iX, klikk her:

To utgaver

Det som nå er klart, er at bilen kommer i to utgaver, iX xDrive50 og iX xDrive40. Førstnevnte kan skilte med et 100 kWh-batteri og en WLTP-rekkevidde på mer enn 600 kilometer, lover BMW.

Den skal dessuten kunne hurtiglades med 120 kilometer rekkevidde på 10 minutter, med ladeeffekt på inntil 200 kW. De to elmotorene yter mer enn 500 hestekrefter, og akselerasjon fra 0-100 kilometer i timen skal være unnagjort på under 5 sekunder. Prisen starter på 799.000 kroner.

xDrive40 får et 70 kWh-batteri og en WLTP-rekkevidde på mer enn 400 kilometer, skal kunne hurtiglades med 90 kilometer rekkevidde på 10 minutter. De to elmotorene yter her over 300 hestekrefter, og bilen akselererer fra 0-100 kilometer i timen på litt over 6 sekunder. Prisen starter på 659.000 kroner.

Og så: En gulrot for det norske markedet: Maksvekten på tilhenger for BMW iX med fabrikkmontert hengerfeste er hele 2.500 kilo. Bilen skal også kunne ha last på taket, men vi vet foreløpig ikke hva som er vektgrensen her.

Bagasjerommet rommer omlag 500 liter, som er omtrent som forventet. Det er ikke noe lagringsplass under panseret. Bilen er bygd som elbil fra bunnen av, og får helt flatt gulv.

Sjekk bildene her:

Lanseringskampanje

Begge bilene kommer i lanseringsutgaver - «Fully Charged Launch Edition» med en haug med ekstrautstyr, deriblant de mest avanserte førerassistentene, fire-soners klimaanlegg og oppvarmede dører, ratt og instrumentpanel, digitalt dimbart panoramatak og vinduer, eksklusive detaljer i kupeen, elektrisk utfellbart tilhengerfester, metallic lakk og 21" lettmetallfelger.

Prisen på disse starter på 795.000 kroner for iX xDrive40 og 935.000 kroner for iX xDrive50.

Kommer til høsten, kan bestilles nå

Produksjonen av BMW iX starter til sommeren og de første bilene vil være tilgjengelige for levering i slutten av 2021. Den offisielle lanseringen skjer i november, men man kan bestille allerede nå, via bmw.no.

Elbil24 kommer med mer informasjon så snart vi har fått den.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer