Nye Audi e-tron 50 quattro:

Nå kan du bestille denne

Grei pris, dersom rekkevidden holder for deg.

KOMMER: Audi e-tron 50 quattro kan leveres allerede før nyttår. Foto: Audi
KOMMER: Audi e-tron 50 quattro kan leveres allerede før nyttår. Foto: Audi Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

(Elbil24): Audi åpner nå for bestillinger av sin nyeste elbil, e-tron 50 quattro.

Med en innstegspris på knappe 500.000 kroner, har den potensial til å videreføre suksessen Audi har hatt med storebror e-tron 55 quattro. Men er rekkevidda god nok?

E-tron 50 quattro

I løpet av årets siste kvartal kommer e-tron 50, en modell med mindre batteripakke, og lavere pris enn den som finnes på markedet i dag.

E-tron 50 er relativt lik storebroren på utsida, men "under panseret" er det forskjeller som lar Audi tilby en billigere SUV.

Bilen får fortsatt firehjulsdrift gjennom to elmotorer, med en samlet effekt på 313 hestekrefter (230 kW), og 540 Nm. dreiemoment.

Dette er nok til en akselerasjon til 100 km/t på 7 sekunder. Rekkevidda reduseres, men skal fortsatt bli godt over 300 km etter WLTP-standarden, melder Audi, i påvente av de endelige WLTP-tallene.

Den skal ifølge Audi få lavere vekt enn e-tron 55, ny drivlinje og økt effektivitet. I tillegg har den støtte for såkalt lynlading med en makseffekt på inntil 120 kW.

Audi e-tron 55 quattro har blitt kåret til 2019s sikreste elbil, se video under.

Audi e-tron fikk årets høyeste score i kollisjonstesten. Vis mer

Dette er blant markedets raskeste, men ladeeffekten når ikke opp til storebror, som har en makseffekt på inntil 150 kW. Det er et direkte resultat som en følge av mindre batteri. Likevel kan e-tron 50 skilte med lading opp til 80 prosent på bare 30 minutter, i følge produsenten.

Pris

E-tron 50 er altså som storebror på de fleste områder. Luftfjærer blir standard, det samme med varmeseter foran, navigasjon pluss, firehjulsdrift, LED hovedlys, fartsholder, elektrisk bakluke, virtuell cockpit, parkeringssensorer foran og bak, varmepumpe, samt ekstra oppvarming for kupé og batteri, forteller importøren.

Det skal likevel lages tre markedstilpassede modeller, der utstyr er satt opp i forskjellige nivåer og priser.

  • Launch Edition fra 499.000 kroner
  • Advanced Business fra 559.900 kroner
  • Advanced Sport fra 599.900 kroner

Prisene er inkludert frakt og levering i Oslo.

Sistnevnte modell skal inneholde det meste av tilgjengelig ekstrautstyr, som blant annet Assistentpakke tur med adaptiv førerassistent, Top view-kamera 360 grader, hellakkering, flerfarget ambientebelysning, Audi smart phone interface og Audi phone box.

– Audi e-tron viser at premiumkvalitet og elektrisk mobilitet lar seg forene. Nå blir vår premiumtilnærming til elbil tilgjengelig for mange flere, med de prisene vi tilbyr på Audi e-tron 50. Vi gleder oss til å starte salget, sier Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller, i en pressemelding

Levering

Salget av bilen starter 2. september, og de første kundene kan forvente å få bilen levert før nyttår 2019, sier Sinervo.

– Allerede nå kan jeg si at vi forventer å få god tilgang til biler og at de første kundene får utlevert bil i år.

Redaksjonssjef i Elbil24, Fred Magne Skillebæk, er usikker på hvor stor etterspørselen etter e-tron 50 vil bli, med tanke på rekkevidda.

-Vi skal teste faktisk rekkevidde så snart vi får mulighet, men tradisjonelt sett er det de som kjører mye og langt som kjøper biler av dette kaliberet. Da kan det være at e-tron 50 får noe kort rekkevidde å skilte med, forteller han.

-Samtidig kan det være at noen av kundene som har et budsjett i dette området velger premium framfor rekkevidde, så det blir interessant å følge med, avslutter han.

Storebror Audi e-tron 55 quattro har til sammenligning en oppgitt rekkevidde på over 40 mil, og en startpris på drøye 650.000.