Elsparkesykkel:

Nå kan du få både gebyr og bot

En liten elektrisk sparketur kan merkes på lommeboka, om du ikke oppfører deg.

Samferdselsministeren: Nå vanker det både bøter og gebyrer for feil oppførsel. Foto: NTB
Samferdselsministeren: Nå vanker det både bøter og gebyrer for feil oppførsel. Foto: NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Nye regler gjør det nå mulig å bøtelegge dem som parkerer feil, eller gjør andre trafikkale lovbrudd med elsparkesykkel, eller andre mindre elektriske kjøretøy. Kommunene har også fått muligheten for å sette opp skilt for å regulere disse kjøretøyene.

Nå gir Regjeringen kommunene og politiet oppgaven – eller muligheten – til å ilegge disse gebyrene. Dette gebyret er satt til 900 kroner.

I tillegg kan Politiet ilegge forenklet forelegg for andre trafikkforseelser, som kjøring i forbrudssoner der det ikke er tillatt for denne type kjøretøy, der det er innkjøring forbudt, eller der det er fartsgrenser for små elektriske kjøretøy.

Satsen for slike forenklede forelegg er på 1300 kroner.

– Det skal bli enda tydeligere hva som er lov og ikke lov i bruken av elektriske sparkesykler. Derfor vil det nå kunne komme soner hvor det ikke er lov til å parkere eller bruke elsparkesykler flere steder, og soner med bestemte fartsgrenser. Det er kommunene selv som innfører slike soner, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Han legger til at elsparkesykler og andre små elektriske kjøretøy er et populært og fleksibelt supplement til det øvrige mobilitetstilbudet, særlig i de største byene. Samtidig gir det betydelige utfordringer i form av ulykker og konflikter med andre trafikanter, og fremkommelighetsutfordringer for andre trafikanter.

Ikke fritt frem

Videre har også hver enkelt kommune også fått et annet nytt verktøy for å håndtere lokale utfordringer med utleie av små elektriske kjøretøy.

– Lov om utleie av små elektriske kjøretøy på offentlig grunn ble vedtatt av Stortinget 14. juni, og er nå trådt i kraft. Det betyr at kommunene nå har adgang til å regulere utleie av elsparkesykler der virksomheten baserer seg på at elsparkesyklene parkeres på offentlig grunn. Jeg har tro på at dette kan bli et effektivt verktøy for mange kommuner, sier Hareide.

Dette betyr likevel at det ikke lenger er fritt frem å opprette et selskap som driver med utleie, ettersom løsningen nå skal reguleres av hver enkelt kommune.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.