Flere bilder sluppet

Nå kan elbilen Lexus RZ 450e reserveres

Norge er det første markedet i verden der man kan reservere bilen. De første eksemplarene kommer allerede i år.

RX 450e: Bilen bygger på samme teknologi som Toyota bZ4X. Foto: Lexus
RX 450e: Bilen bygger på samme teknologi som Toyota bZ4X. Foto: Lexus Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

(Elbil24): Toyota har sluppet informasjon om sin første skikkelige elbil, bZ4X, en bil Elbil24 skal prøvekjøre i midten av februar. Nå åpner også søstermerket Lexus opp om sin kommende elbil, og fra nå kan de som ønsker sette seg på reservasjonsliste, og bli de første i køen for å bestille bilen.

Bilen heter Lexus RZ 450e, og de første eksemplarene kommer til Norge rett før nyttår.

OPPDATERT: Nå har Lexus sluppet flere bilder av bilen, foreløpig kun av eksteriøret:

Bilen er i det store og hele bygget med de samme byggeklossene som Toyota bZ4X, og er laget på selskapets dedikerte plattform for elbiler, e-TNGA. Batteriet er også det samme, og lagrer 71,4 kWh, noe vi tidligere har fått bekreftet direkte fra den europeiske Lexus-sjefen Spiros Fotinos.

Også Lexus RZ 450e vil benytte det nye systemet for firehjulsdrift, Direct4, som Toyota har bygget i samarbeid med Subaru. Toyota har stor tro på dette systemet, og omtaler det som unikt. Vi skal som sagt snart prøvekjøre.

Søsken med forskjeller

Når Lexus oppgir rekkevidde for RZ 450e får vi vite at den skal kunne rulle 450 kilometer etter WLTP-standarden. Dette sammenfaller med det Toyota oppgir for sin bZ4X, vel og merke med tohjulsdrift. Det er derfor høyst sannsynlig at også Lexus lanserer RZ med drift på bare to hjul, for på den måten å kunne tilby lengre rekkevidde, og at den firehjulsdrevne utgaven også her vil ligge på rundt 40 mil, som den oppgis å gjøre hos Toyota med samme drivlinje.

Mens Toyota bZ4X er en litt mer høyreist crossover, skal Lexus satse mer på å treffe kjøreentusiasten.

Se vår test av Lexus UX 300e, merkets første elbil:

Elbil24 tester den nye fullelektriske Lexus UX 300e. Vis mer

RZ 450e skal derfor by på mer sportslige egenskaper enn det Toyota sikter mot, og bilene skal på denne måten skille seg fra hverandre. Samtidig skal det legges til at Lexus sikter på å være mer premium enn Toyota, og vil etter alt å dømme derfor bli noe dyrere.

Lexus RZ 450e var en av bilene Toyota-sjef Akio Toyoda presenterte da han i desember overrasket en hel verden med å vise frem et fullt sortiment av elbiler fra konsernet, og annonserte selskapets satsing på batterielektriske biler, men også hydrogen.

Ny teknologi

Det skal også legges til at både Toyota bZ4X og Lexus RZ vil være de første bilene på markedet som lanseres med steer-by-wire, altså uten noen form for mekanisk kobling mellom ratt og hjul. Det gjør blant annet at de med programvare kan bestemme hvor mye du må vri på rattet for å få fullt rattutslag. Det optimale er å aldri måtte la armene krysse hverandre, slik at du må ta nytt grep. Her løses dette enkelt gjennom variabel utveksling basert på programvare.

Derfor trenger du heller ikke et ratt som består av en 360-graders sirkel, og selskapet har derfor mulighet for at du har det typiske Yoke-rattet, der bare grepet sitter igjen av hele den rundingen man til nå har hatt.

RZ er foreløpig ikke vist til omverdenen i full offentlighet, for i så måte må vi smøre oss med tålmodighet frem til april.

- Dette er virkelig en bil vi ser frem til å lansere i Norge. Ekstra gøy er det at vi er første land i verden som åpner for at potensielle kunder kan få en tidlig plass i køen, sier Jan Christian Holm som er leder for Lexus i Norge.

Så kan det naturligvis diskuteres hva den faktiske verdien av en reservasjon er den dagen Lexus åpner for faktisk bestilling, men se ikke bort fra at man da stiller først i køen for å legge inn selve bestillingen.

Vi gleder oss uansett til både å få se bilen, og ikke minst teste den i løpet av året.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.