Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): Før utgangen av 2021 vil det rulle hundrevis av store, luksuriøse SUV-er av merket BYD rundt på norske veier. Modellen bærer navnet Tang, og er en av de elbilnyhetene det knytter seg størst forventninger til dette året - av flere årsaker.
Lager alt selv
For det første er BYD en stor bilfabrikant som har laget elbiler for det kinesiske markedet helt siden 2004, og totalt én million elektrifiserte biler har rullet ut fra fabrikkene siden den gang. For det andre utvikler de bilene selv fra A til Å, og står blant annet bak batteriteknologien Blade, som både Toyota og Mercedes-Benz har trykket til sitt bryst.
Batteriet er langt lettere og har høyere energitetthet enn batterier vi kjenner fra markedet i dag. Samtidig skal det være nær 100 prosent brannsikkert. I tillegg skal batteriet være mer miljøvennlig - da det blant annet er kjemisk fritt for kobolt.
Det er med andre ord ingen hvemsomhelst som straks entrer det norske markedet.

Alt du trenger å vite om BYD Tang
1500 til Norge i år
Salgssjef for BYD Norge, Simen Wøien Christensen, forteller til Elbil24 at de så langt har solgt rundt 500 eksemplarer i Norge.
- Med tanke på at vi ikke har noen biler her ennå, må vi si at salget har gått svært godt så langt, sier han.
De første bilene som skal hit, er nå ferdig produsert. Nå gjenstår en transportetappe som både er lang og tidkrevende, takket være en stengt Suez-kanal.
- De første 400 eksemplarene som er laget for eksport til Norge, er nå ferdig produsert. De første 100 sendes med lasteskip fra Kina 7. juni, og vi forventer at de vil være i Norge i slutten av juli, forteller salgsjef for BYD Norge, Simen Wøien Christensen, til Elbil24.
44 av dem er demobiler, mens 56 skal til forhandlere, ifølge Christensen. Han legger til at de neste 300 bilene ventes i midten av august.
- I tillegg kommer ytterligere 1100 eksemplarer i september/oktober, så da har vi totalt fått 1500 eksemplarer av BYD Tang i inneværende år. Vi vil dermed sannsynligvis ha biler tilgjengelig for rask levering til kundene i fjerde kvartal, sier han.

Her finner du 74 elbil-tester: Norges største!
Ett av åtte knallkjøp
I tillegg til Blade-batteriet, har Tang en rekke egenskaper som gjør den spesielt interessant for det norske markedet. Det er en stor og romslig SUV med firehjulstrekk og sju seter, som posisjonerer seg i premium-segmentet. Bilen har støtte for både hengervekt og taklast, og den er i tillegg priset aggressivt.

Disse egenskapene er hovedårsakene til at den er på vår liste over knallkjøp til under 600.000 kroner. I saken har vi trukket fram åtte biler som vi mener er spesielt interessante, dersom et regjeringsskifte i høst fører til at vi får moms på elbiler. Lenke til saken finner du også nederst.
Tekniske data
BYD Tang | |
Effekt | 380 kW / 509 HK |
Dreiemoment | 660 NM |
Batterikapasitet | 86,4 kWh |
Oppgitt forbruk (WLTP) | - |
Oppgitt rekkevidde | 505 km (NEDC) |
0-100 km/t | 4,6 sekunder |
Toppfart | 180 km/t |
Hjuldrift | Alle fire hjul |
LxBxH (mm) | 4870 x 1950 x 1725 |
Akselavstand (mm) | 2820 |
Egenvekt | 2295 kg |
Bagasjerom | 627 liter* |
Tillatt hengervekt | 1410 kg |
Maks taklast | 50 kg |
Ombordlader | 7 kW |
Hurtiglader | 110 kW |
Pris, inkludert Executive Pack** | 599.900 kroner |
* Uoffisielt tall, Elbil24s egne beregninger. ** Inneholder blant annet 22" hjul, panorama soltak, elektriske justerbare og ventilerte seter, skinninteriør, 360 graders kamera og elektrisk bakluke.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.