(Elbil24):
Kinesiske bilprodusenter varsler sitt inntog i Europa med flere modeller de kommende åra.
Med lang rekkevidde, lette biler og lave priser, håper Kina å skaffe seg en ledende posisjon i det europeiske markedet.
Billige biler
Flere kinesiske bilprodusenter gjør seg nå klare til å sprenger det europeiske markedet, ifølge autonews.com.
Produsenten The Great Wall er bare en av flere som sier de har flere modeller som er tenkt for det europeiske markedet i åra som kommer.
Deres første bil skal etter sigende være en liten 4-dørs sedan, under merket Ora og hete Ora R1. Ifølge produsenten skal bilen ha en rekkevidde på 350 kilometer og koste i overkant av 60 000 yuan, eller 75000 kr. Bilen kommer for salg i Kina 18. desember, med Europa ikke lenge etterpå.

Satses stort på selvkjørende biler
Flere produsenter følger
Bordrin Motor i Shanghai skal ha blitt forespurt av europeiske bilforhandlere om å selge sin første modell, en elektrisk B-klase SUV i vest-europa.
Huang Ximing, sjef for selskapet, er en tidligere ingeniør for Ford. Han har fortalt autonews.com at europeerne var spesielt imponert over bilens lange rekkevidde, lette vekt, i tillegg til lave pris.
Bilen skal ha en rekkevidde på 550 kilometer og veie 1.93 tonn. Prisen skal ifølge produsenten være så lav som 273 000 kroner. Dette er en stor forskjell fra sammenliknbare modeller fra Mercedes-Benz and Audi.

Slik blir EQC fra Mercedes-Benz
30 000 biler innen 2021
En annen bilprodusent som nå vil satse europeisk er Thunder Power. De har allerede signert en kontrakt med Belgia om å starte opp en fabrikk i en av landets regioner.
Ifølge avtalen skal de levere en bil designet for urbane europeiske kunder, og har som mål å ha solgt opptil 30 000 biler innen utgangen av 2021.
SAIC Motor er allerede inne i det britiske markedet med flere forbrenningsbiler under merket MG, men også de vil ha en del av det europeiske bilmarkedet.
Under en lansering av crossover-bilen MG ZS i Guangzhou i Sør-Kina forrige måned annonserte de at en elektrisk versjon av modellen skulle testes på europeiske veier de neste månedene. Målet er å starte salg av bilen i Vest-Europa allerede første halvdel av 2019.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.