Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): Det er snart ikke mulig å fortelle om en ny bil som kommer på markedet, uten å fortelle at den også kommer som elbil. For ganske nøyaktig ett år siden fikk vi vite at klassikeren Opel Astra skulle revitaliseres i elektrisk utgave, og nå er flere detaljer på plass.
Og ja - Opel Astra Electric kommer på markedet i 2023.

DUELL: VW ID.5 GTX mot Skoda Enyaq Coupé RS: - Resultatet vil nok overraske mange
Flere varianter
Astra kommer både som kombi og stasjonsvogn, og som plug-in hybrid, i tillegg til de kommende helelektriske utgaver. Og selv om det kanskje kan virke litt umusikalsk i disse dager; også i diesel- og bensinutgaver - som Opel riktig nok bedyrer skal være svært effektive.
I Norge er det imidlertid helelektrisk som er eneste farbare vei for tiden, og utgavene har fått navnene Opel Astra Electric og Opel Astra Sports Tourer Electric.
Dermed slår den følge med Corsa-e og Mokka-e, i tillegg til varebilene Combo-e Life og Vivaro-e Life, som også kommer som flerbruksbiler. Elbil24 har tidligere også omtalt Manta-e, en annen elektrifisert klassiker som mange er svært spente på.
Bilder av kombi-utgaven:
Spennende stasjonsvogn
Norge er tradisjonelt sett et land der stasjonsvogner har stått sterkt. De siste årene har SUV-ene overtatt mye av dette markedet, men noe av årsaken er også at det foreløpig er svært beskjedent med stasjonsvogner i elbilmarkedet.
Opel Astra Electric Sports Tourer bør i hvert fall appellere til dem som trenger god bagasjeplass. 516 liter får man her, og dette kan økes til 1553 liter dersom man legger ned seteryggene bak. Seteryggene kan for øvrig deles 40:20:40.
Selve bilen måler 464 centimeter og 186 centimeter bred. Akselavstanden er 273 centimeter, som er betydelig lengre enn på eksisterende Astra-er.
Lastehøyden er 60 centimeter, noe som er en god del lavere enn på typiske SUV-er. Det skal bidra til enkel inn- og utlasting, lover Opel, for eksempel av barnevogner og lignende.
Bilen får nye Vizor-fronten, fra et designspråk som vi kjenner allerede kjenner fra Opel Mokka. Hvorvidt sort panser og tak blir valgfrie kontrastdetaljer slik vi kjenner det fra Mokka er usikkert.
Bilder av Sports Tourer-utgaven:
Motor, rekkevidde og lading
Bilen blir utstyrt med en elmotor som yter 156 hestekrefter / 270 Nm. Topphastigheten er begrenset til 170 km/t.
Batteripakka er på 54 kWh, nok til en rekkevidde på opptil 416 kilometer - takket være et svært lavt forbruk (12,7 kWh pr 100 km), som for øvrig stemmer godt overens med søskenbarnet Peugeot e-308 som også kommer i 2023.
Maks ladefart er 100 kW, og lading fra 0-80 prosent skal være unnagjort på en halvtime. Bilen er ellers utstyrt med en ombordlader på 11 kW.

Peugeot e-308 SW: Ny elektrisk stasjonsvogn lover svært lavt forbruk
Mye skjerm - men også knapper
Innvendig er den utstyrt med det Opel kaller «Pure Panel», en horisontal heldigital skjermflate som leverer tilpasset informasjon til fører og passasjerer. Støtte for Apple Carplay og Android Auto er på plass.
Vi kan også regne med nye betjeningsfunksjoner, og etter alt å dømme mulighet for fullverdige OTA-oppdateringer (Over The Air).
Likevel er Opel klare på at de viktigste funksjonene fortsatt skal få fysiske knapper.
Sikkerheten skal også være godt ivaretatt, med de nyeste førerassistansesystemene og en rekke kameraer og sensorer rundt bilen. Bilen har også head-up-display i frontruten.

Vises på nyåret
Vi kommer tilbake med flere opplysninger om nye Opel Astra Electric så snart vi vet mer. Fra Opel får vi opplyst at bilen skal vises fram i begynnelsen av neste år.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.