Dacia Spring:

Nå kommer Norges klart billigste elbil

Du får fire slike for prisen av én Ioniq 5. Fra 20. mars kan den forhåndsbestilles.

DACIA SPRING: Bilen er en Renault, men i enklere og rimeligere utførelse. Da kaller de den Dacia, og modellen heter Spring. Foto: Dacia
DACIA SPRING: Bilen er en Renault, men i enklere og rimeligere utførelse. Da kaller de den Dacia, og modellen heter Spring. Foto: Dacia Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

(Elbil24:) I Kina ruller det en fullelektrisk, liten suv med navnet Renault City K-ZE, og som navnet tilsier er den en bybil. Konseptutgaven ble første gang vist på bilmessen i Paris i 2019, og nå er den også på vei til våre breddegrader – bare ikke under navnet Renault.

Dacia Spring heter bilen, og det betyr lav pris, ettersom Dacia er selskapets «billigmerke». Selskapet prøver derfor heller ikke skjule at vi her snakker om et lavkostprodukt.

- Dacia Spring blir Europas rimeligste elbil – med god margin, fortalte Mihai Bordeanu, markedsdirektør for Dacia, under lanseringen.

Nå melder selskapet at bilen blir klar for bestilling allerede 20. mars, og de første bilene skal rulle på norske veier til høsten.

Bilen bygges i Kina, og kapasiteten skal altså være så god at de takler å lansere i hele Europa samtidig.

Funksjonelle ytelser

Nå skal det sies at de pakket det litt penere inn ved å si at den skal bli den mest oppnåelige elbilen på markedet, og at det ikke skal gå på bekostning av ytelsene. Bilen har tross alt har en oppgitt rekkevidde på 230 kilometer, etter WLTP-standarden (variert kjøring).

Bruker man den kun til bykjøring, vil rekkevidden øke til 305 kilometer, ettersom elbiler bruker mye mindre energi ved bykjøring enn på landevei, der hastigheten og luftmotstanden er høyere. Og bare for å ha sagt det, å kjøre 30,5 mil i et indre bymiljø er en tålmodighetsprøve, så ikke fortvil over rekkevidden.

Kjøper du bilen til det den er tenkt som, vil du antakelig ikke trenge lade mer enn en gang i uka, i hvert fall om sommeren. Gjennomsnittlig kjørelengde for bileiere flest er 12.000 kilometer, eller 1200 mil. Det utgjør ikke mer enn 23 mil i uka, selv for de av oss som ikke bor i en storby. Dette stemmer også bra med Dacias egne beregninger på 3,1 mil per dag.

Det er for øvrig et batteri på 26,8 kWh som sørger for energien.

SUV-wannabe

Selv om Spring er en liten sak på 373 centimeter, trekker Dacia frem at bilen har høy bakkeklaring (15,1 centimeter), høy sitteposisjon, takrails og sort beskyttelse rundt hjulhusene. Den skal ha grei plass for fire personer.

- Den er sånn sett klar for å takle den urbane jungelen, fortalte markedsdirektøren fra scenen.

FUNKSJONELT: Den byr på det meste du kan forvente av en rimelig bybil. Foto: Dacia
FUNKSJONELT: Den byr på det meste du kan forvente av en rimelig bybil. Foto: Dacia Vis mer

De legger heller ikke skjul på at de er kjent med at markedet helst vil ha høyreiste biler, selv i de mindre klassene. Spring treffer sånn sett veldig bra, og er med på å strekke begrepet SUV en smule

ENKELT: Ikke forvent den beste komforten, men baksetet har grei plass til to personer. Foto: Dacia
ENKELT: Ikke forvent den beste komforten, men baksetet har grei plass til to personer. Foto: Dacia Vis mer

Spring er definitivt ingen sportsbil. Med en elmotor på 33 kW, tilsvarende 44 hestekrefter, sier det seg selv at dette først og fremst er et fremkomstmiddel, ment å ta deg - og litt last - tørrskodd fra A til B.

PLASS TIL GYMBAG: Det er ikke store plassen bakerst, men tre-fire handleposer eller en gymbag har du plass til. Foto: Dacia
PLASS TIL GYMBAG: Det er ikke store plassen bakerst, men tre-fire handleposer eller en gymbag har du plass til. Foto: Dacia Vis mer

Tre versjoner

Men om ikke dette er bilen for deg, kan det likevel være at du får se flust av den rundt om likevel. Bilen skal nemlig komme i tre forskjellige utgaver. En ordinær utgave for normalt salg, en vareversjon for typiske bybud og tilsvarende (kommer først i 2022), samt en flåteutgave ment for bildeling. Om du har tilhold i Oslo har du sikkert sett Vy – tidligere NSB – sine Renault Zoe bybiler parkert rundt omkring.

Se derfor ikke bort fra at Dacia Spring kan bli den nye sparkesykkelen på fire hjul – særlig om vinteren.

Prisen? Vel, vi har allerede videreført Dacias lovnader om at den skal bli den rimeligste. Markedssjefen stod også på scenen og lovet at den ville bli billigere enn VW e-Up og tilsvarende, før ha la til – med god margin!

Noen sum kom han likevel ikke med. Det kan likevel nevnes at Renault-utgaven i Kina er priset til rundt 90.000 kroner, men den europeiske utgaven er langt bedre utstyrt, både med sikkerhets- og komfortutstyr. Takket være avgiftsfritak ser vi det likevel som sannsynlig at prisen vil ligge rundt 130.000 kroner.

Se flere bilder av Dacia Spring:

Bilen får blant annet:

  • LED frontlys
  • 3,5 toms skjerm for kjøredata
  • 7 toms skjerm for multimedia
  • Parkeringsassistent med ryggekamera
  • 6 kollisjonsputer
  • ABS-bremser
  • ESP
  • Nødbremssystem
  • e-call
  • CCS ladestandard

Dacia Springer:

Tekniske spesifikasjoner:
Lengde:3.734 mm
Bredde:1.622 mm
Høyde:1.516 mm
Akselavstand:2.423 mm
Bakkeklaring:150 mm
Sitteplasser:Fire
Motor:Elektrisk
Effekt:33 kW (44 hk)
Toppfart:125 km/t
Ombordlader:6,6 kW
Hurtiglading:30 kW
Batterikapasitet:26,8 kWh
Rekkevidde, blandet WLTP:225 km
Rekkevidde, by WLTP:295 km

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer