Dronetaxi

Nå kommer passasjerdronen til Norge

Luftfartstilsynet skal allerede ha gitt tillatelse.

16-motors: EHang 216 har plass til to passasjerer som løftes av tilsammen åtte motorer. Foto: EHang
16-motors: EHang 216 har plass til to passasjerer som løftes av tilsammen åtte motorer. Foto: EHang Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO?

(Elbil24): Det begynner å bli en god stund siden Fritjof Arngren i sin storhetstid skulle lansere flyvende biler i Norge. Han fikk det ikke helt til, men praten om slike farkoster har man aldri klart å ta livet av. Nå kan de være nærmere enn noen gang.

Luftfartstilsynet skal nemlig ha gitt kinesiske EHang den første tillatelsen i Europa for langtidstesting av en toseters ting vi må kalle en slags drone – EHang 216.

Dette er også i tråd med at Samferdelsdepartementet har gitt Avinor og Luftfartstilsynet i oppdrag å utvikle forslag til et program for innfasing av elektrifiserte fly i Norge, selv om dette handler om et mer rutebasert program.

Veldig spennende

I en slags promoteringsvideo forteller EHang at dronen skal kunne transportere både gods og passasjerer, og de bruker offshore som eksempel på et glimrende bruksområde. Hvorvidt avtalen om testing kun kan foregå over vann kjenner vi foreløpig ikke til. EHang skal tidligere også ha fått en tilsvarende avtale i USA.

I videoen viser EHang også bilder fra deres besøk hos Luftfartstilsynet, med seksjonssjef for ubemannet luftfart, Bente Heggedal, i spissen.

Også i Tyskland utarbeides det løsninger for å fly slike droner, i samarbeid med europeiske luftfartsmyndigheter. Et felles regelverk må på plass.

– Dette er jo kjempespennende. Det er veldig realistisk at en sånn type maskin kan komme i drift på et eller annet tidspunkt. Hvis de får det til i Tyskland, kommer de til å få det til i Norge også, uttalte Bente Heggedal Løvold til NRK i februar.

En måned senere har hun altså gitt tillatelse for testing også i Norge. Hun forteller også at en nordmann ønsker å å starte opp med passasjertrafikk, nettopp med droner som dette.

Når løsningene først er på plass, står det neppe på markedet, og vi gleder oss til den første prøveturen.