Elbil24 avslører:

Nå kommer Polestar med bilkrasj-basseng: - Livsfarlig uten

Volvo-samarbeid har gitt ny oppfinnelse.

Elbilbatterier er vanskelige å slukke om en brann oppstår. Nå har Polestar og Volvo kommet opp med en basseng-løsning. Foto: Polestar.
Elbilbatterier er vanskelige å slukke om en brann oppstår. Nå har Polestar og Volvo kommet opp med en basseng-løsning. Foto: Polestar. Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO?

(Elbil24): - Jeg kan bekrefte at bassenget er ferdig, sier kommunikasjonssjef for Polestar Europa Brent Ellis til Elbil24.

I forbindelse med den første kollisjonstesten av Polestar 2 - en bil som er ventet til Norge til sommeren - nevnte bilprodusenten et skrikende behov basseng.

- Det høres kanskje rart ut, men faktisk er det helt nødvendig for kollisjonslaboratoriene å ha et stort basseng, uttaler Polestar.

Tikkende bombe

Grunnen er enkel: Hvis det skulle oppstå en brann i en elbil under en krasjtest, kan brannen vise seg svært vanskelig å slukke på grunn av batteriene.

Legg til at kollisjonstestene gjennomføres innendørs, og du har potensielt en tikkende bombe.

Derfor har Polestar nå bygget et system som automatisk oppdager brannutvikling og om nødvendig flytter den kollisjonstestede bilen ut i bassenget.

Nyheten blir tatt godt i mot av redaksjonssjef Fred Magne Skillebæk i Elbil24.

- Dette er spennende! Det er på tide at bilbransjen tar tematikken på alvor. Det er livsfarlig å gjennomføre testene uten nødvendige tiltak, sier Skillebæk.

Vakuum

Han forklarer nærmere:

- Det begynner ikke nødvendigvis å brenne lettere i en elbil. Men hvis det skulle ta fyr, er det mye vanskeligere å slukke. Og ikke minst tidkrevende. Da er det ikke bra at bilene står innendørs, sier Skillebæk.

På bensin- og dieselbiler er tanken som regel plassert langt bak av hensyn til vektfordeling og sikkerhet.

I en elbil sitter batteriet lengre frem enn eksempelvis en drivstofftank, og blir tidligere rammet i kollisjonen, ettersom det er plassert fra rett etter forhjulene og bakover i bunnen på hele bilen.

Og om batteripakkene først tar fyr, er man i trøbbel:

- Det har skjedd flere ganger at brannvesenet bare lar bilen brenne ned. Så vanskelig er det å slukke slike branner, sier Skillebæk.

Ved å ha et basseng tilgjengelig i kollisjonslaboratoriet, kan Polestar dyppe hele bilen i vann. Der er det i tillegg lufttomt, og flammene vil lettere og mer effektivt slukkes.

- Må ha planen klar

Bassenget er et resultat av gruperingen Polestar og Volvo, og er bygget i Volvos sikkerhetssenter i Göteborg.

- Vi kan dessverre ikke dele detaljer om design og konstruksjon, sier Ellis.

Han understreker viktigheten av at arbeidet hemmeligholdes. Trolig er det grunn til å tro at konkurrenter i markedet jobber med liknende sikkerhetstiltak.

Foreløpig kjenner vi ikke til hvorvidt Euro NCAP, den europeiske og uavhengige organisasjonen som utfører kollisjonstester, har planer om noe tilsvarende.

De første leveransene av Polestar 2 er altså planlagt til sommeren. Polestar 2 er imidlertid langt fra den eneste nye elbilen vi får se her til lands i år. Elbil24 har tidligere skrevet om de viktigste detaljene og prisene for 28 elbiler som kommer i 2020.

Og listen stopper ikke der. I årene som kommer vil bilmarkedet overtas av elektriske modeller.

«Nå som det kommer flere og flere elbiler, blir det flere og flere kollisjonstester med elbiler. Vi må ha planen klar uansett hva som skjer», forklarer Polestar på sine hjemmesider.

- Bassenget viser hvordan bransjens overgang til elektriske kjøretøy byr på nye utfordringer. Og det viser hvordan nye løsninger kreves for å sikre at vi kan teste for eventuelle hendelser og holde våre kunder trygge til enhver tid, avslutter Ellis til Elbil24.