Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Så lenge du kan lade elbilen hjemme, er den vesentlig billigere i drift enn enn diesel- eller bensinbil.
Statens vegvesen har regnet seg frem til at en mellomklasse-SUV koster 25 kroner per 100 km om den lades hjemme, mens tilsvarende diesel- og bensinbiler bruker henholdsvis 125 og 194 kroner i drivstoff for den samme strekningen.

Da har de tatt utgangspunkt i at elbilen bruker 17,6 kWh/100 km med en pris på 1,415 kroner per kWh for hjemmelading (inkludert nettleie og strømstøtte), mens dieselbilen bruker 0,55 pr mil (22,72 kroner literen) og bensinbilen 0,86 per mil (22,62 kroner literen).
Prisene er da basert på landsgjennomsnittet fra juli til september 2022, og forbruket beregnet som et snitt av de tre mest solgte modellene i hver klasse.

Norsk forskning: Lader du slik, taper batteriet kapasitet
Skal opplyses om
Fra 1. januar gjelder forskrift om prissammenlikning på drivstoff og elektrisitet på energistasjoner.
På alle betjente stasjoner som selger mer enn 2 millioner liter bensin/diesel årlig skal det nå finnes et skilt eller plakat som viser prisinformasjon á la tabellen over. Prisene skal ikke være dagsaktuelle slik de er på pumpene, men vise en gjennomsnittlig kvartalspris.
Informasjonen skal oppdateres hvert kvartal og gjøres kjent på energistasjonen senest ved utgangen av den andre måneden etter kvartalets utløp, heter det seg i forskriften.
Merk altså at det for elbiler blir beregnet en kostnad ut fra gjennomsnittlig spotpris for siste kvartal. Prisen på hurtiglading er altså ikke relevant for denne plakaten.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.