NÅ: Kupp på sommerdekk

Kjøper du nye sommerdekk nå, kan du spare flere tusen kroner sammenliknet med om du venter til våren. Men det er ikke det viktigste.

SPARER TUSENLAPPER: - Vi rydder lageret for sommerdekk. Det betyr at du kan spare mye penger på å kjøpe nye sommerdekk akkurat nå, sier Geir Yngve Lyrstad i Dekkteam. Foto Rune Korsvoll
SPARER TUSENLAPPER: - Vi rydder lageret for sommerdekk. Det betyr at du kan spare mye penger på å kjøpe nye sommerdekk akkurat nå, sier Geir Yngve Lyrstad i Dekkteam. Foto Rune Korsvoll Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler.

I disse dager er dekkforhandlerne i ferd med å tømme lagrene for sommerdekk. De må gjøre plass til vinterdekkene som er på vei inn i butikken. Det betyr at du kan få svært gode prisavslag på de dekkene som forhandlerne gjerne kaller «hyllevarmere». Det er dekk som nå tar opp unødvendig plass på lageret.

- Ja, det kan være ganske mye penger å spare på å kjøpe nye sommerdekk nå i stedet for å vente til våren. Hvor mye og på hvilke dekk, varierer litt fra forhandler til forhandler. Det vi har på lager ønsker vi å få solgt ut for å gjøre plass til vinterdekkene som kommer, sier Geir Yngve Lyrstad i Dekkteam på Årnes.

Enda dyrere til våren

Han forteller at prisene på dekk har økt ganske mye det siste året. Hva som skjer med prisen på sommerdekkene til våren vet han ikke ennå. Sannsynligvis vil de bli enda en del dyrere. Det er enda en grunn til å handle nå.

ET PAR TELEFONER: Vi har sjekket tilbudene hos en del dekkforhandlere og sparte 2 000 – 3 000 kroner bare på å ta et par telefoner. Foto: Mirva Kakko
ET PAR TELEFONER: Vi har sjekket tilbudene hos en del dekkforhandlere og sparte 2 000 – 3 000 kroner bare på å ta et par telefoner. Foto: Mirva Kakko Vis mer

Vi har sjekket tilbudene hos noen forhandlere for å se hvor mye vi kan spare akkurat nå. Til Norges mest populære bil for øyeblikket, Tesla Model Y (dimensjon 235/45 R19), kan Vianor i Oslo levere fire nye Nokian Hakka Black 3 SUV til 10 890 kroner. Vanlig pris oppgir de til 13 588 kroner. Med andre ord nesten 2 700 kroner spart. Her kommer riktignok omlegging av dekkene i tillegg.

Sparte 2 000 – 3 000 kroner

Til en VW ID.3 (dimensjon 215/50 R19), koster fire nye Nokian Hakka Black 3 8 888 kroner. Et prisavslag på 2 200 kroner i forhold til vanlig pris.

Hos Dekkmester i Oslo er det litt under tusen kroner å spare på fire Michelin Primacy til VW ID.3. Fire Michelin Pilot Sport til Tesla Model Y, som i utgangspunktet koster 18 475 kroner, selges for 15 000 kroner, opplyser kundemottakeren der.

Hos Dekkteam i Trondheim kan vi få Goodyear Efficient Grip til 11 800 kroner til VW ID.3, noe som er 1 500 kroner billigere enn vanlig. Til Model Y får vi fire Goodyear Eagle Asymetric til 14 500 kroner, en innsparing på 1 600 kroner.

VIL FORBY: Egenskapene til piggfre vinterdekk er så dårlige på våte sommer- og høstveier, at flere nå ønsker et forbud mot slike om sommeren. Foto: Rune Korsvoll
VIL FORBY: Egenskapene til piggfre vinterdekk er så dårlige på våte sommer- og høstveier, at flere nå ønsker et forbud mot slike om sommeren. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Flere med dårlige dekk

Vanlige kommentarer hos de forhandlerne vi har ringt til, er at «det er de dekkene vi har på lager som vi kan gi deg det beste tilbudet på». Eller når vi ymter frampå om at vi ikke synes tilbudet vi får er spesielt godt: «Jeg skal se om jeg kan regne på det en gang til».

Prisen er imidlertid bare en av grunnene til at du bør vurdere å bytte sommerdekkene nå.

Lyrstad ser en økende tendens til at folk kommer inn med dekke som er mye slitt. Han ser også stadig oftere at folk kjører med dårlige, piggfrie vinterdekk om sommeren.

Skummelt å spare

- Dette er en skummel måte å spare penger på. Å skifte til nye sommerdekk nå er en vinn-vinn situasjon: Du sparer en god del penger, samtidig som du får sikre kjøreegenskaper på vanskelig høstføre, sier Lyrstad.

I den store sommerdekktesten vår har vi testet slitte sommerdekk og piggfrie vinterdekk, begge med fire millimeter mønster, for å se hva de presterer mot de nye dekkene i testen.

SKREMMENDE DÅRLIG: - Det er på våte høstveier du har behov for de beste dekkene. Vi gar testet dekk med fire millimeter mønster igjen,. De ga oss skremmende opplevelser bak rattet, konkluderer testsjef Jukka Antilla. Foto: Anton Reenpää
SKREMMENDE DÅRLIG: - Det er på våte høstveier du har behov for de beste dekkene. Vi gar testet dekk med fire millimeter mønster igjen,. De ga oss skremmende opplevelser bak rattet, konkluderer testsjef Jukka Antilla. Foto: Anton Reenpää Vis mer

Testsjef Jukka Antilla i Test World beskriver oppførselen til disse slitte dekkene slik:

Skremmende

- Med de slitte sommerdekkene på våt vei, mister bilen grepet brått og helt uventet bak. Med slitte vinterdekk, i helt normale hastigheter, kan bilen plutselig miste alt grep på veien. Det skremmer oss, sier Antilla.

I bremsetesten på våt asfalt fra 80 km/t, brukte vinterdekket 31,7 meter på å stoppe. Det beste nye sommerdekket i testen, Continental PremiumContact 7, stoppet på 21,1 meter. Forskjellen høres kanskje ikke dramatisk ut, men Antilla forklarer hva det betyr i praksis:

- Når bilen med de beste dekkene stopper for et barn som løper ut i veien, har bilen med de slitte vinterdekkene fortsatt 40 km/t når det smeller. I motorvei-hastighet vil bilen som kjører på disse dekkene ha 60 km/t når den smeller inn i bilen foran i køen som har stoppet, sier Antilla.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.