Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Ford ser ut til å jobbe med en ny løsning hvor et reservebatteri kan plasseres på taket av elbilen - som en takboks.
Det kommer frem av en patentskisse som brukere på forumet for Ford F-150 Lightning-eiere har oppdaget. Skissen viser det som trolig er en Ford Bronco med en annerledes takboks, skriver Teknikens Värld.

Av skissen over kan man se at det stikker ut en ladekabel på baksiden av takboksen. Og av dokumentene i patentsøknaden fremgår det at det er snakk om et reservebatteri.

Valg av ladepakke: Ingen tvil om hva som lønner seg
Ekstra rekkevidde
Ladekabelen som stikker ut av takboksen skal enkelt kunne plugges inn i bilens ladeluke. Alternativt skal du angivelig kunne kommunisere trådløst med bilen og sende strøm direkte til de elektriske motorene.
Reservebatteriet på taket skal gi ekstra rekkevidde og kan vise seg å bli et nyttig ekstrautstyr i områder med få lademuligheter.
Hvor mye ekstra rekkevidde et slikt reservebatteri skal kunne generere, er imidlertid ukjent.
- Om du går tom for strøm langs veien, er dette en fin nødløsning:
Vekt og plassering
Ifølge dokumentene som er delt i det nevnte Ford-forumet skal takboksen isoleres mot varme og kulde med polyuretanskum.
Kjøleventiler på sidene av boksen skal kunne lukkes for å hindre at vann, sand og snø skal komme inn boksen.

En av de største utfordringene med batteri på taket-løsningen er at elbilbatterier er tunge. Batteriets vekt og plassering blir derfor viktig.
Foreløpig er det ikke kjent om eller når reservebatteriet skal settes i produksjon, men Ford ønsker altså å ta patent på løsningen.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.