Dekktrykk:

Nå lyser denne hos mange

Om denne gule varsellampa lyser i instrumentpanelet, bør du stoppe og sjekke.

SJEKK TRYKKET: Om du har byttet hjul eller ei – i mange biler tennes nå denne gule lampa. Foto: Pål Joakim Pollen
SJEKK TRYKKET: Om du har byttet hjul eller ei – i mange biler tennes nå denne gule lampa. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Siden 2014 har det i EU vært påbudt at nye biler kommer med såkalt TPMS, eller tire pressure monitoring system, som forkortelsen står for.

Det betyr at hvert enkelt dekk selv kan rapportere til bilen om det gjeldende lufttrykket. Dette skjer ved hjelp av en TPMS-sensor som sitter i hvert hjul.

Om denne plutselig tennes mens du kjører, kan det være et farevarsel om at du har punktert. Da bør du stoppe og sjekke umiddelbart. I disse dager er det imidlertid mange som får opp denne lampa i det de setter seg inn i bilen – uten at noen av dekkene har punktert.

Varsellampa for dekktrykk ser omtrent slik ut i de aller fleste biler. Foto: Shutterstock / NTB
Varsellampa for dekktrykk ser omtrent slik ut i de aller fleste biler. Foto: Shutterstock / NTB Vis mer

Temperaturendring og dekkskift

Ofte vil du etter å ha byttet mellom sommer- og vinterhjul få tent denne lampa. Dekkene som har ligget lagret over en periode har som regel fått et trykkfall mens de ikke har vært i bruk, og om lufttrykket avviker for mye mot det som er anbefalt, tennes lampa i instrumentpanelet.

Men selv om man ikke har byttet hjul ennå, er det mange som i disse dager opplever at lampa tennes allikevel. Etter en god stund med forholdsvis mildt vær både dag og natt i store deler av landet, begynner vinteren å gjøre sitt inntog. Her på Østlandet ble det for eksempel en ganske brå overgang fra netter med 10–12 grader til at det var 0 grader og isete ruter på morgenkvisten.

Fra fysikktimene husker du muligens at trykk og temperatur er proporsjonale ved konstant volum – altså vil trykket falle dersom temperaturen faller.

PENGER UT AV VINDUET: Kjører du med for lite luft i dekkene, betyr det både økt slitasje og høyere forbruk. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Dumt med feil trykk

På vår eksempelbil ser du at trykket brått ble liggende fra 38–40 psi i de fire dekkene versus 42 som er anbefalt:

Dalende temperaturer har gjort at det som bare for noen dager siden var riktig dekktrykk har blitt for lavt. Foto: Pål Joakim Pollen
Dalende temperaturer har gjort at det som bare for noen dager siden var riktig dekktrykk har blitt for lavt. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer

Hadde vi kjørt en time, hadde nok dekkene blitt såpass varme at lampa hadde slukket, men det beste er å ha riktig lufttrykk fra starten av.

For å korrigere dette, må vi med andre ord ta turen til en energistasjon med mulighet til å fylle luft i dekkene. Da skrur man av hettene på ventilene og fyller luft til det i vårt tilfelle blir 42 psi trykk i dem. Avhengig av bilmodell kan det være at du selv må gå inn i menysystemet og nullstille varsellampa – der er instruksjonsboka din venn.

På Tesla (avbildet) skjer dette automatisk etter et par minutter – neste gang bilen spør TPMS-sensorene om hvordan det står til med trykket.

Hva slags trykk som er riktig i din bil, finner du som regel på et klistremerke i karmen på førerdøra eller på innsiden av ladelokket, eller i bilens instruksjonsbok. Eller direkte på skjermen som i vårt tilfelle.

Det er dumt å kjøre med feil trykk i dekkene. Om du har for lavt trykk, slites dekkene fortere, gir økt rullemotstand og dårlige kjøreegenskaper. Det kan du lese mer om her:

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.