Fra mobil til elbil

Nå skal Xiaomi lage elbiler

Verdens tredje største produsent av mobiltelefoner setter av 85 milliarder kroner de neste ti årene, til utvikling av elbiler.

XIAOMI-SJEFEN: Xiaomi, med styreleder Lei Jun i spissen, har planer om å bli en betydelig aktør på elbilmarkedet i tiden som kommer. Foto: Xiaomi
XIAOMI-SJEFEN: Xiaomi, med styreleder Lei Jun i spissen, har planer om å bli en betydelig aktør på elbilmarkedet i tiden som kommer. Foto: Xiaomi Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Kinesiske Xiaomi (uttales som «show me») er nok mest kjent for sine mobiltelefoner her i Norge. I løpet av kort tid har selskapet rukket å bli verdens tredje største mobilprodusent, bak Apple og Samsung - med 11 prosent markedsandel og 146 millioner solgte telefoner i 2020.

Selskapet lager også en rekke andre elektronikkprodukter, fra trådløse DAB-alternativer i bilen til TV-er og robotstøvsugere.

Undertegnede har selv testet en rekke Xiaomi-produkter, og har mange ganger blitt overrasket over den gode kvaliteten - til tross for at prisene ofte er lave.

ROBOTSTØVSUGER: Xiaomi har blant annet fått meget gode skussmål av Dinside i test av robotstøvsugere. Foto: Xiaomi
ROBOTSTØVSUGER: Xiaomi har blant annet fått meget gode skussmål av Dinside i test av robotstøvsugere. Foto: Xiaomi Vis mer

Det burde være et bra utgangspunkt når man velger å kaste seg inn i kampen om fremtidens elbilkunder. Kunngjøringen om at Xiaomi skal satse på elbilproduksjon, kom i en børsmelding på Hong Kong-børsen i påsken.

Dermed føyer kineserne seg inn i rekken av elektronikkprodusenter som ønsker å utfordre den tradisjonelle bilbransjen i et marked som er ventet å eksplodere de neste årene.

85 milliarder

Forberedelsene skal ha pågått i flere måneder, og det vil bli opprettet et datterselskap som skal ta hånd om elbilsatsingen. Totalt vil Xiaomi investere rundt 85 milliarder kroner de neste ti årene på å ta en posisjon i elbilmarkedet.

Planen er å utvikle kjøretøyene selv, men sette ut selve produksjonen til en eller flere samarbeidspartnere. Foreløpig er det ikke klart hvem det blir, men Nio nevnes som en av aktørene Xiaomi har hatt samtaler med.

Kinesiske Nio etablerer seg for øvrig med eget norgeskontor i disse dager, og skiller seg fra andre elbilprodusenter blant annet med sine utskiftbare batterier.

Foxxcon, som nettopp har inngått avtale med Fisker om elbilproduksjon, nevnes også av flere kilder som en aktuell samarbeidspartner for Xiaomi.

Ikke ukjent mark

Selskapet er imidlertid ikke helt ukjente med bilverdenen. De var blant annet involvert i utviklingen av Bestune T77, en kompakt crossover/SUV som har vært på det kinesiske markedet siden 2019.

Den produseres av FAW Group Corporation, en bilprodusent som eies 100 prosent av den kinesiske stat. Bilen kommer i en egen «Xiaomi-versjon» som blant annet er utstyrt med en AI-assistent og infotainment-system utviklet av selskapet.

BESTUNE T77: Xiaomi har vært involvert i utviklingen av denne bilen fra 2019. Foto: Bestune
BESTUNE T77: Xiaomi har vært involvert i utviklingen av denne bilen fra 2019. Foto: Bestune Vis mer

Det er imidlertid ingen elbil, men en fossilbil med 1,2 liter bensinmotor som yter 143 hestekrefter. Prisene starter på rundt 160.000 kroner i Kina.

Heller ikke når det gjelder elektriske farkoster starter selskapet helt på bar bakke. Xiaomi har nemlig i flere år produsert både elsykler og el-sparkesykler. Hvorvidt denne kompetansen kommer til særlig nytte når de nå tar steget inn i elbilmarkedet, kan sikkert diskuteres.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer