Verdenspremiére for SEAT:

Nå starter el-eventyret også for SEAT

Viser kompakt elbil, trolig med en overkommelig pris.

VERDENSPREMIERE: I går ble SEATs første helelektriske bil vist for internasjonal presse i Oslo. Foto: SEAT
VERDENSPREMIERE: I går ble SEATs første helelektriske bil vist for internasjonal presse i Oslo. Foto: SEAT Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

(Elbil24): Samtidig som Opel åpnet for reservasjoner for Corsa e i går, ble også en annen elektrisk nykommer vist for verden for første gang.

Det spanske merket SEAT lanserte i går nemlig sin første elbil, Mii electric, og sa samtidig at flere kommer i nær fremtid.

Sportslig bybil

Navnet Mii er kanskje kjent for flere, og grunnen er at den allerede finnes, men med forbrenningsmotor. Denne ble sagt å skulle være SEATs svar på Volkswagen Up, men den går imidlertid ut av produksjon i løpet av året.

Mii electric vil i såfall kunne være et svar på VW e-Up, som nylig ble annonsert med lengre rekkevidde. Den vil trolig legge seg i samme segment som Hondas første elbil, Honda e, som ble vist tidligere i år. De kategoriseres begge av sine produsenter som en typisk bybil.

KOMPAKT: SEAT Mii electric skal være perfect for bykjøring. Foto: SEAT
KOMPAKT: SEAT Mii electric skal være perfect for bykjøring. Foto: SEAT Vis mer

Mii electric er kompakt i størrelsen og skal derfor være lett å håndtere under bykjøring og parkering.

Den er bygget nettopp for å møte kravene til moderne kjøring gjennom travle bygater, eller i byens forsteder.

- Mii electric er leken, urban og digital, og bare starten på en storstilt elektrisk offensiv for SEAT, sier Ole Kristian Ågotnes, direktør for SEAT i Norge.

Oppfrisket

Sammenlignet med versjonen med forbrenningsmotoren, har produsenten beholdt mye av det samme designet, men gjort en liten oppfriskning.

Utvendig viser dette seg kun i at ordet electric er plassert på baklukene og sidene, samt noe større hjul.

Innvendig er endringen større.

OPPFRISKET: Interiøret i Mii electric har fått en oppgradering, sammenlignet med forbrenningsversjonen. Foto: SEAT
OPPFRISKET: Interiøret i Mii electric har fått en oppgradering, sammenlignet med forbrenningsversjonen. Foto: SEAT Vis mer

Et nytt dashbord, ambientbelysning, oppvarmede seter, og sportsratt, retningsvelger og håndbrekk i sort skinn, skal gi bilen et friskere utseende.

Prisen ikke klar

Mii electric har fått et 36,8 kWh batteri, med en effekt på 83 hestekrefter.

Foreløpige spesifikasjoner*:
Batteri:Lithium-ion
Kapasitet:36,8 kWh
Maksimalt dreiemoment:212Nm
Maksimal effekt, motor:61kW
Rekkevidde(WLTP)260km
Ladetid til 80%, 7,2 kW:ca. 4 timer
Ladetid til 80%, 40 kW :ca. 1 time
Akselerasjon, 0-50 km/t:3,9 sekund
Toppfart:130 km/t
L / H / B (mm):3557 / 1478 / 1645
Akselavstand:2420mm
Lastevolum, bagasjerom:250 liter
*kan bli endret, ifølge produsent.

Dette skal gi en rekkevidde på 260 km, målt etter WLTP-metoden, og en akselerasjon fra 0 - 50 km/t på 3,9 sekunder.

Bilen har også, som stadig flere nye elbiler på markedet, med en app som har informasjon om kjøredata, parkeringsposisjonen, bilens batteristatus og mulighet til å styre klimaanlegget.

Produksjonen av SEAT Mii electric starter i Bratislava, Slovakia, i fjerde kvartal 2019.

Prisen er foreløpig ikke kjent, men tidligere har SEAT antydet at de har som mål å lage elbiler til under 20.000 euro, altså godt under 200.000 norske kroner, med dagens valutakurs.

Flere elbiler i vente

Flere elektrifiserte biler kommer til å slå følge med Mii electric i nær fremtid, inkludert den helelektriske SEAT el-Born.

- I Europa vokste markedet for elektriske biler med 46 prosent i årets fire første måneder. Fremover forventer vi at elektriske kjøretøy skal spille en viktig rolle i vårt modellutvalg, sier Luca de Meo, toppsjef i SEAT.

– Mii electric er starten på denne reisen, og blir samtidig en elektrisk bil i en overkommelig prisklasse, fortsetter de Meo.