Kommentar:

Nå starter elbil-kampen for alvor

Volkswagen har skjønt det med ID. 2all: Skal elbilen bli allemannseie, må det komme flere kompakte modeller til lave priser - uten kompromisser på plass og rekkevidde. Blir Tesla neste ut?

TILBAKE TIL RØTTENE: Da Volkswagen-sjef Thomas Schäfer ankom ID.2-lanseringen i en klassisk boble, var signalet krystallklart: Volkswagen skal tilbake til røttene og lage biler som passer folk flest. Sentralt står flere rimelige elbiler. Foto: VW/YouTube
TILBAKE TIL RØTTENE: Da Volkswagen-sjef Thomas Schäfer ankom ID.2-lanseringen i en klassisk boble, var signalet krystallklart: Volkswagen skal tilbake til røttene og lage biler som passer folk flest. Sentralt står flere rimelige elbiler. Foto: VW/YouTube Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

(Elbil24): Norge står i en særstilling i forhold til resten av verden på mange områder, ikke minst når det kommer til elbil. Vi bor spredt, har god plass, god økonomi - og svært mange har muligheten til å lade hjemme, til priser som egentlig er helt latterlig lave.

I tillegg har vi vært velsignet med verdens beste insentiver for å kjøpe elbil siden slutten av 90-tallet. Avgiftsfritak og en rekke andre elbilfordeler har vært en selvfølge for oss, fordi vi bor i et land som har hatt råd til det.

Ikke rart det blir høy elbilandel av slikt, men samtidig ser vi at systemet er sårbart. For det er ikke først og fremst miljøhensyn som får folk flest til å velge elbil; det er økonomien.

Så når myndighetene plutselig bestemmer seg for å redusere og fjerne insentivene, samtidig som renta går opp og alt annet rundt oss blir dyrere, ja - så dabber dessverre også interessen for å kjøpe ny elbil av blant mange.

Det har ikke minst bilbransjen fått erfare de siste månedene. Joda, det registreres fortsatt mange nye biler, men de fleste ble bestilt lenge før moms, vektavgift og økte bompengesatser var en realitet.

Elbil24 har vært i kontakt med både importører og forhandlere, som kan melde som stille dager og ordrebøker som blir stadig mer slunkne.

Fordelen for deg som fortsatt er klar for å kjøpe, er at mange nå melder om vesentlig kortere leveringstid på nye biler enn hva som har vært tilfelle de siste to årene. Etter at Tesla skalperte prisene sine i januar, er det også gunstige tider for deg som kikker etter elbil på bruktmarkedet.

Samtidig er de mørke skyene langt mer truende i mange andre og langt større bilmarkeder. I folkerike områder på kontinentet er det ikke Audi e-tron, BMW iX eller Hongqi som er folkebilene, men små og billige bensinbiler.

Uten gode insentiver er elbilene rett og slett altfor dyre for en stor del av bilkjøperne i disse markedene. Men EUs strenge klimamål står fast, og nå er det opp til bilprodusentene å lage elbiler som folk vil ha og som de har råd til å kjøpe.

Bjørn Eirik Loftås er redaksjonsleder i Elbil24. Foto: Andreas Heen Haaland-Carlsen
Bjørn Eirik Loftås er redaksjonsleder i Elbil24. Foto: Andreas Heen Haaland-Carlsen Vis mer

Foreløpig er utvalget av små og billige elbiler skralt. Dacia Spring er et unntak, og den er faktisk en av Europas mest populære elbiler, til tross for at den har sikkerhetsutstyr på et nivå som hadde passet bedre i 1993 enn i 2023.

Men nå jobbes det iherdig med å få ned produksjonskostnadene. Særlig på batterisiden skjer det mye nå. Dyre og sjeldne metaller byttes ut med erstatningsstoffer som er billige og tilgjengelige.

LFP-batterier er et godt eksempel, og det gjøres også tester der litium erstattes med natrium, som det finnes flust av i jordskorpa.

Toyota og flere andre har forventninger om at batteriprisene skal være halvert fra dagens nivå i 2030. Da begynner vi å snakke.

Tesla har tatt i bruk LFP og har også vist at det er mulig å drastisk redusere antall deler en bil består av, og dermed gjøre produksjonen både vesentlig raskere og mye rimeligere. De kraftige priskuttene vi var vitne til i januar og som tok resten av bilbransjen på senga, kommer som et direkte resultat av de effektive produksjonslinjene.

Konkurrentene er selvsagt smertelig klar over at de også må effektivisere elbilproduksjonen betraktelig, skal de ha en sjanse til å møte konkurransen.

Fra Europas største bilprodusent Volkswagen, kom det et tydelig svar onsdag kveld.

Mange hadde forventet at Tesla skulle vise fram en kompakt og billig elbil under deres årlige «Investor's day» i forrige uke. Det skjedde ikke. Istedenfor var det Volkswagen som ble først blant de store, da de onsdag viste fram sin nye folkevogn, ID. 2all - «ID til alle».

Den skal koste under 25.000 euro, den er kompakt som en Polo, men byr samtidig både på god bagasjeplass og lang rekkevidde.

Dessuten lovet Volkswagen en liten elbil til, og den skal være enda billigere: Under 20.000 euro. Vi tipper den blir hetende ID.1.

Amerikanske Fisker skal snart vise fram sin Pear, som skal ligge i samme prisleie, en bil de har som mål å selge én milllion av i året. Samtidig girer kineserne kraftig opp sine europasatsinger, og har alle forutsetninger til å utfordre på pris.

Denne utviklingen er gledelig for oss forbrukere. Den er dessuten helt nødvendig, hvis vi skal ha en nubbesjanse til å nå de ambisiøse nullutslippsmålene framover.

Volkswagen har kastet første kort, kampen er i gang. Vi gleder oss til fortsettelsen.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.