Bli medlem av Elbil24 PRO i dag, og få tilgang til alle de viktigste sakene og en rekke gode medlemstilbud!
(Elbil24): For første gang siden 2019 er det denne påsken fritt fram for å reise hvor man vil denne påsken. Mange planlegger tur til fjells med venner og familie, og det naturlig nok ventet stor trafikk på veiene ut fra de store byene.
Dette er de verste trafikkdagene
Det er spesielt tre dager i påsken som er typiske trafikkdager.
- Vi forventer mest trafikk fredag før palmesøndag. I tillegg blir nok torsdag før palmesøndag og onsdag i påskeuken som vanlig travle utfartsdager, sier avdelingsdirektør Nils Audun Karbø i Statens vegvesen.
Han oppfordrer reisende til å sjekke reiseruten på www.vegvesen.no/trafikk før avreisen. Der vil det ligge oppdaterte trafikkmeldinger, samt informasjon fra diverse værstasjoner.

Elbilene som bruker minst og mest strøm
Informasjon om ladestasjoner
Når det gjelder elbiler, innebærer det ofte litt mer planlegging, spesielt dersom du har en bil med begrenset rekkevidde. Må du lade underveis, kan det være en god idé å planlegge hvor du skal lade.
Ta også i betraktning at vi har fått mer enn 100.000 nye elbiler på norske veier siden forrige påske, og antallet ladestasjoner henger litt etter. Det kan bety ladekøer på de travleste veistrekningene.
- Lad når du kan, ikke når du må, oppfordrer fagredaktør Fred Magne Skillebæk i Elbil24.no.
Oversikt over ladestasjoner er det flere som byr på. Statens vegvesen har en kartbasert oversikt på sine sider, Fjordkraft har også en bra oversikt - som også kommer som app til iOS og Android. I tillegg har mange elbiler ladestasjoner integrert i navigasjonsystemet i bilen.

Hele 73 kommuner mangler hurtiglader for elbil
- Stopp ved 80 prosent
Samtidig bør man unngå å lade til mer enn 80 prosent på hurtigladestasjonene, og kanskje spesielt i påskeutfarten, når faren for kø på ladestasjonene er stor. Ladehastigheten synker nemlig betraktelig på alle elbiler på slutten av ladesyklusen, og på de fleste skjer dette når kapasiteten når 80 prosent.
- Vårt råd til alle som skal hurtiglade er at de ikke lader elbil-batteriet til mer enn 80 prosent. Hovedårsaken er at de siste 20 prosentene gjerne tar veldig lang tid å fylle. Det blir dyrt for deg, og i tillegg bidrar lang ladetid til økt kø og irritasjon ved ladestasjonene, uttalte Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i Naf, i forbindelse med juleutfarten.
- Trenger du mer rekkevidde for å komme vel frem lønner det seg å heller legge inn et kort ladestopp til enn å lade fullt batteri en gang.
Fortsetter etter videoen
.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.