Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?
(Elbil24): Tar du helst elektriske drosjer til og fra flyplassen? Det ønsker de at flere skal gjøre på Bergen Lufthavn Flesland, og denne uken åpnet de Nordens største ladestasjon for taxier.
Til sammen seks lynladere med en makskapasitet på 150 kW står klare for taxiene på flyplassen, i tillegg til to ytterligere ladere i Bergen sentrum.

Billig, luksuriøs eller romslig?
Selv om dette kanskje ikke høres ut som en stor ladestasjon, er den faktisk ikke bare Nordens største, men også den nest største i hele Europa.
Flest taxiturer i landet
Bakgrunnen for satsingen på hurtiglading for el-drosjer er krav fra Vestland fylkeskommune om nullutslipp fra drosjenæringen.
Kravet er hjemlet i klimaplan for Hordaland 2014 til 2030. Hver drosje som blir utslippsfri, vil spare miljøet for over 10 tonn CO2 årlig. Med alle drosjer i Hordaland, vil utslippene gå ned med over 9500 tonn årlig.
I dag går kun 25 av totalt 705 drosjer i Bergen på strøm, men fylkeskommunen har fremmet et forslag om at alle drosjer innenfor grensene til Hordaland skal bli elektriske innen 1. april 2024.
Flesland er også den flyplassen med flest drosjeturer til og fra seg i landet. Ifølge drosjenæringen skal det være snakk om over en halv million turer i året.
Til sammenlikning skal antallet for Oslo lufthavn Gardermoen være 125.000 turer.

Lar sjåfører lade raskere, og uten å gå ut av bilen
- Stolt
Vestland fylkeskommune har vært prosjektleder for byggingen, Avinor leier ut grunnen til ladeparken, og BKK bygger infrastrukturen og skal drive hurtigladerne.
- Jeg er stolt av å kunne åpne den største ladeparken for el-drosjer i Norge og Norden. Dette er riktig vei å gå for å nå våre mål om nullutslipp i klimaplanen, og vi skal fortsette dette arbeidet i Vestland fylke, sa fylkesordfører Jon Askeland (Sp) i Vestland fylkeskommune under åpningen.
Odd Olaf Askeland, lede for hurtigladere i BKK, syns satsingen fra fylkeskommunen er positiv, og tror på en økning i antall el-drosjer.
- Vi opplever at det er en nysgjerrighet fra drosjenæringen. Dessuten fortjener Vestland fylkeskommune skryt for å gire opp satsing på elektriske drosjer. De har stiller nå krav i drosjeløyvene. Vi ønsker å bistå med å bygge infrastrukturen, sier Askeland til Elbil24.

Skippertak for el-taxi
Satsing fra taxinæringen
Også taxinæringen selv har tatt grep for å elektrifisere bilparken.
Bergens Tidende har tidligere skrevet om styret i Bergen Taxi, som har satt seg mål om at samtlige taxier i organisasjonen skal ha nullutslippsteknologi innen 1. januar 2024.
Administrerende direktør Jan Valeur kunne fortelle avisen at de har oppfordret alle sine løyvhavere om å vurdere elbil ved neste bilskifte.
For å gjøre det lettere for de, har også Vestland fylkeskommune bevilget støtte til etablering av hjemmeladere hos løyvehaverne som velger å bytte.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.