Tesla åpner ladenettverket sitt

NÅ: Tesla åpner for alle - vi har testet

I dag åpner en rekke Tesla Superchargere for alle elbiler. Her får du oversikten - og våre førsteinntrykk etter å ha testet det!

Elbil24 var til stede da Tesla åpnet sin ladestasjon på Nebbenes for alle elbiler. Vi var også blant de første som fikk teste løsningen. Video: Bjørn Eirik Loftås / Elbil24 Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

(Elbil24): Tesla har totalt 88 Supercharger-stasjoner med til sammen 1.234 ladestolper. Så langt har disse kun vært tilgjengelig for Tesla-eiere.

I dag åpner imildertid Tesla for at alle elbiler med CCS-ladekontakt kan lade på deres nettverk av Superchargere. I første omgang åpner Tesla for lading på 15 stasjoner med til sammen 305 ladestolper. Disse ligger her:

  • Aurland (6 ladere)
  • Aksdal sør (18 ladere)
  • Arna (20 ladere)
  • Berkåk (20 ladere)
  • Eidsvoll Verk - Nebbenes (44 ladere)
  • Fokserød (16 ladere)
  • Lærdal (16 ladere)
  • Leira (16 ladere)
  • Lillehammer Standtorget (16 ladere)
  • Lyngdal (36 ladere)
  • Nes i Ådal (20 ladere)
  • Notodden (12 ladere)
  • Oslo - Sentrum P-hus (18 ladere)
  • Rygge (42 ladere)
  • Skien (9 ladere)
VARSEL: Dersom ladestolpen har dette klistremerket, betyr det at den er klar for andre bilmerker. Foto: Bjørn Eirik Loftås
VARSEL: Dersom ladestolpen har dette klistremerket, betyr det at den er klar for andre bilmerker. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Priser og modeller

For å lade må man laste ned Tesla-appen og registrere seg som bruker. Prisene på drop-in-lading vil være 60 prosent over hva den koster for Tesla-eiere. Prisene vil da ligge mellom 4,60 kroner og 6,30 kroner. Man betaler kun for overført energi i kWh, ikke pr minutt, som flere andre ladeaktører operer med.

Hvis man tegner abonnement, betaler man 129 kroner i måneden og får dermed samme ladepris på stolpene som Tesla-eiere. Det er ingen bindingstid på abonnementet.

Tesla opplyser at dette må ses på som et pilotprosjekt, der formålet er å se hvordan en slik åpning vil fungere i praksis.

Ut fra erfaringene, kan det senere bli gjort justeringer og eventuelt åpnes for tilgang til flere ladestasjoner.

Slik fungerer det

Som du ser i videoen øverst, var Elbil24 blant de aller første som fikk prøve lading på et annet bilmerke.

Prosessen var temmelig rett frem, men første gang måtte vi gjennom en veiviser for å registrerer navn, adresse og kredittkort i Tesla-appen.

Da dette var på plass, ble vi spurt om hvor vi befant oss, og måtte deretter legge inn nummeret på ladestolpen vi skulle lade fra. Deretter har man 30 sekunder på å koble laderen til bilen.

Så kan det ta inntil 2 minutter før selve ladingen starter. For oss gikk det raskere, og vi kunne deretter følge ladeprosessen i mobilappen. Det hele opplevdes som ganske enkelt, uten at vi kan si at det var vesentlig enklere enn hos konkurrentene.

Prisen var imidlertid bra, selv ved drop-in-lading kostet det 4,70 kroner pr kWh - noe som er konkurransedyktig mot de aller fleste konkurrentene:

NÅ: Tesla åpner for alle - vi har testet

Man avslutter ladingen enten via appen, eller ved å trykke på en knapp på ladepistolen:

NÅ: Tesla åpner for alle - vi har testet

Du finner mer informasjon om pilotprosjektet her.


Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.