(Elbil24): Toyota har måttet tåle en klagestorm den siste tiden, for svak rekkevidde på modellen bZ4X.
Modellen skulle bli starten på en ny tid for merket, spesielt i Norge hvor det knapt selges annet enn elbiler. Elbil24 var først ute med rekkeviddetest av bZ4X, en test som nå går viralt, nær sagt over hele verden.
For rekkevidden viste seg å være alt annet enn forespeilet. Med en oppgitt rekkevidde etter WLTP-standarden på 459 kilometer, kom vi på våre to første tester ikke lenger enn 318 kilometer.

Rekkeviddeskrell for Toyota bZ4X
To umiddelbare endringer
Toyota har hele tiden sagt at saken har høyeste prioritet hos selskapet, og i dag klokka 13 sendte de ut en epost til kundene sine, der de for første gang kommer med utdypende kommentarer og forslag til tiltak.
Det er i første omgang to endringer som skisseres. Den første er å frigi mer av den store bufferen i bunn, som vil bety at mer av tilgjengelig rekkevidde vil vises på rekkeviddemåleren. I tillegg vil man kunne se restkapasiteten i prosent.
I brevet står det følgende:
«Batteriet i bZ4X har en relativt høy restkapasitet etter at displayet viser 0 kilometer. Bufferen er på minst åtte prosent av batterikapasiteten og denne er inkludert i beregningen av oppgitt rekkevidde (WLTP). Vi har forståelse for at dette ikke er tråd med forventningene til kundene, og vi studerer nå en endring som bedre visualiserer den tilgjengelige rekkevidden for sjåføren, samt visning i bilen av gjeldende kapasitet oppgitt i prosent. Endringene vil gjøres tilgjengelig i tiden fremover og vi vil informere kundene så snart de iverksettes.»

NÅ: Toyota endrer elbilsatsingen
Usikkert om det blir flere endringer
Videre står det at Toyota nå gjennomfører nye vintertester i Norge, slik at de får enda bedre grunnlag for å forstå hvordan bilens rekkevidde påvirkes i kalde temperaturer.
De kommer også med en utdypende forklaring på hvilke forhold som påvirker rekkevidden, men ingen lovnader om flere konkrete endringer enn de to som allerede er omtalt her.
Elbil24 er derimot kjent med at et team med teknikkere fra Toyota har vært i Norge og gjort grundige tester i den kraftige vinterkulda vi her har hatt i en periode. De har også gjort en rekke tester i litt færre kuldegrader med tanke på å finne ut hva som skiller dem og konkurrenter.
Toyota kan ikke love at det kommer endringer basert på disse testene, ettersom resultatene foreløpig ikke er analysert. De utelukker heller ikke at det kan bli endringer, dersom de finner forhold som kan bedres, med tilgjengelige virkemidler. Det vil vi først få klarhet i når den tid kommer.
Etter hva Elbil24 erfarer, skal også eiere av Subaru Solterra ha mottatt en tilsvarende e-post. Solterra og bZ4X deler som kjent det aller meste av egenskaper.
Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.