Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24):
Strengere kraftkontroll skal hindre strømkrise i Norge.
Det opplyste statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) på en pressekonferanse om forsyningssikkerheten for kraft. Flere tiltak skal nå formaliseres for å sikre strøm til befolkning og industri.

Kommentar: Strømsparing blir ekstremt viktig for nye elbiler
I god tid før neste vinter
Den nye styringsmekanismen skal innføres i god tid før neste vinter, opplyser regjeringen.
– Vi skal holde igjen på vannet i magasinene ved utsikter til knapphet. På den måten reduserer vi eksporten, sa Støre.
Statsministeren understreker at vi ikke kan ta det for gitt at vi har strøm 24 timer i døgnet, 365 dager i året.
– Vi skal ha kontroll med at vi har nok kraft i Norge. Selve bunnplanken for dette er vår egen forsyningssikkerhet. Vi skal være trygge på at vi alltid har nok vann i magasinene våre. Det skal alltid være strøm i stikkontakten, og vi skal ha nok kraft til industrien vår, sier statsminister Jonas Gahr Støre.
Flere tiltak
Den nye styringsmekanismen som regjeringen vil innføre, består blant annet av følgende tiltak:
- Lovfesting av produsentenes ansvar for å bidra til forsyningssikkerheten for kraft
- Krav om at produsentene utarbeider strategier for å ivareta forsyningssikkerheten og adgang for energimyndighetenes til å føre tilsyn og kontroll med disse, herunder sanksjoner
- Adgang for energimyndighetene til å gripe inn i magasindisponeringen i situasjoner der det er reell fare for knapphet på energi
– Brukes unntaksvis
Energimyndighetene har allerede adgang til å gripe inn i hvordan strømprodusentene styrer vannmagasinene når nivået synker faretruende. Nå legges det opp til at myndighetene kan gripe inn tidligere.
Endringer i klimaet fører til at det også blir store endringer i vannstanden, slik vi har sett de siste årene, understreker Støre.
Olje- og energiminister Terje Aasland sier at statens adgang til å strupe eksporten i gitte, alvorlige situasjoner bare kan brukes helt unntaksvis.
Adgangen til å gripe inn skal kun gjelde når det er reell fare for knapphet på energi, og når det er tydelig at produsentenes risikovurdering avviker klart fra myndighetenes.

Norsk forskning: Lader du slik, taper batteriet kapasitet
EØS-tilpasning
Arbeidet med å formalisere ordningen starter umiddelbart. Norges vassdrags- og energidirektorat har fått i oppdrag å starte forskriftsarbeidet, og Olje- og energidepartementet starter med lovarbeidet. Ordningen skal ses i sammenheng med eksisterende virkemidler for svært anstrengte kraftsituasjoner (SAKS).
– Situasjonen vi nå ser i energimarkedene i Europa, kan strekke seg over lang tid. Energimyndighetene vil derfor vurdere kraftsituasjonen løpende og ta i bruk de ulike trinnene i mekanismen når behovet skulle tilsi det, sier Aasland.
Eksportrestriksjoner er i utgangspunktet forbudt etter EØS-retten. Men ifølge regjeringen kan noen restriksjoner likevel være tillatt når de begrunnes med forsyningssikkerhet.
– Det har vært en usikkerhet om hvorvidt og når eksportbegrensninger kan benyttes. Her finnes det imidlertid et handlingsrom innenfor EØS-retten vi ønsker å benytte, sier Aasland.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.