Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24):
Elbilister må betale mer i bompenger dersom regjeringen får gjennomslag. De foreslår en grense for elbiler på inntil 70 prosent av taksten for fossilbiler.
I dag er denne grensen på 50 prosent.
Samferdselsdepartementet viser til at andelen elbiler øker raskt og foreslår derfor å heve grensen. Det er lokale myndigheter som fastsetter bompengetaksten, og som avgjør om de vil øke taksten for nullutslippskjøretøy.
Regjeringen foreslår også å fjerne momsfritaket på kjøp av elbiler som koster over 500.000 kroner, og å innføre en vektavgift på alle biler, noe som spesielt vil merkes for elbilister, siden disse bilene ofte er vesentlig tyngre enn diesel- og bensinbiler.

NÅ: Store endringer for elbilkjøperne i statsbudsjettet
Naf reagerer på budsjettforslaget.
– Dette er et grått statsbudsjett for bilistene. Nye avgifter, bompengerekord og kutt i veimidlene gjør dette til et budsjett som det er lite å juble for, sier Naf-sjef Stig Skjøstad.
– I år blir det betalt inn 12,9 milliarder kroner i bompenger. Neste år åpnes det for å ta inn 16 milliarder kroner. Det er et tall vi aldri har sett før i bompengeinntekter, og det vil bety at for mange vil bompengeregninga øke, sier Skjøstad.
Han viser også til økningen i bompenger for elbiler.
– Elbilen får en rekke økte avgifter. Økte bompenger, mer moms og vektavgift på kjøp av nye biler viser at dette handler om å ta inn mest mulig penger, ikke om omstilling av bilparken, sier Skjøstad.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.